Pelisäännöt Raahen kirjastoon yhdessä nuorten kanssa
Pekkala, Milla (2025)
Pekkala, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118931
Tiivistelmä
Raahen kirjastoihin kaivattiin selkeitä yhteisiä pelisääntöjä takaamaan asiakkaiden viihtyvyyttä ja ehkäisemään nuorten häiriökäyttäytymistä kirjastotiloissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset säännöt nuorten mielestä kirjastossa pitäisi olla. Työssä myös kartoitettiin nuorten odotuksia ja toiveita kirjaston henkilökunnalle ja miten nuoret haluaisivat, että heidät kohdataan kirjastossa. Kantavana ajatuksena työssä oli osallistaa nuoret mukaan uusien pelisääntöjen laadintaan.
Toteutuksessa hyödynnettiin haastatteluja ja työpajoja. Kartoitettaessa Raahen kaupunginkirjaston toimipisteissä esiintyneitä häiriötilanteita kyseltiin kirjaston 16 työntekijältä heidän tietoonsa tulleita häiriöitä. Raahen ja Pattijoen kirjastoissa järjestettiin työpajoja, joissa noin 200 kohderyhmän nuorta eli 5.- ja 6.-luokkalaista oppilasta ideoivat pelisääntöehdotuksia annettujen teemojen pohjalta.
Opinnäytteen lopputuloksena syntyi nuorten ideoimat kirjaston uudet pelisäännöt, jotka tulevat olemaan hyödyllinen ja selkeä keino puuttumisessa epäasialliseen ja häiritsevään kirjastokäyttäytymiseen. Säännöt pyritään juurruttamaan osaksi kirjaston arkea ja toimintaa. Myös nuorten kohtaamiseen saatiin lisää ymmärrystä ja näkökulmaa heidän kanssaan toimimiseen.
Toteutuksessa hyödynnettiin haastatteluja ja työpajoja. Kartoitettaessa Raahen kaupunginkirjaston toimipisteissä esiintyneitä häiriötilanteita kyseltiin kirjaston 16 työntekijältä heidän tietoonsa tulleita häiriöitä. Raahen ja Pattijoen kirjastoissa järjestettiin työpajoja, joissa noin 200 kohderyhmän nuorta eli 5.- ja 6.-luokkalaista oppilasta ideoivat pelisääntöehdotuksia annettujen teemojen pohjalta.
Opinnäytteen lopputuloksena syntyi nuorten ideoimat kirjaston uudet pelisäännöt, jotka tulevat olemaan hyödyllinen ja selkeä keino puuttumisessa epäasialliseen ja häiritsevään kirjastokäyttäytymiseen. Säännöt pyritään juurruttamaan osaksi kirjaston arkea ja toimintaa. Myös nuorten kohtaamiseen saatiin lisää ymmärrystä ja näkökulmaa heidän kanssaan toimimiseen.