Osaamisen johtaminen: esihenkilöiden näkemyksiä Kymenlaakson hyvinvointialueella
Korjula, Nea; Toitturi, Sara (2025)
Korjula, Nea
Toitturi, Sara
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018322
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata osaamisen johtamisen tunnettavuutta, sen ilmenemistä arjessa sekä sen kehittämistarpeita Kymenlaakson hyvinvointialueella. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa esihenkilötyön kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi seitsemän suljettua kysymystä, joiden avulla kerättiin taustatietoja. Lisäksi lomakkeessa oli yhdeksän avointa kysymystä. Aineisto kerättiin 13.11.- 4.12.2024, ja se koostuu 70 esihenkilön vastauksista. Aineiston suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla ja avoimet kysymykset induktiivisella sisällönanalyysilla. Induktiivisen sisällönanalyysin tuloksena muodostettiin kuusi yhdistävää luokkaa ja 16 pääluokkaa.
Opinnäytetyön mukaan osaamisen johtaminen on olennainen osa esihenkilötyötä. Osaamisen johtaminen on jatkuva prosessi, jossa pyritään kehittämään työntekijöiden osaamista. Tavoitteena on tukea työ- ja potilasturvallisuutta, mutta esihenkilöiden resurssien ja ajan puute voivat heikentää sen toteutusta. Lisäksi osaamisen johtamisen käytäntöjen selkeyttäminen ja rakenteiden kehittäminen on tärkeää, jotta osaamisen johtaminen on systemaattisempaa ja vaikuttavampaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi seitsemän suljettua kysymystä, joiden avulla kerättiin taustatietoja. Lisäksi lomakkeessa oli yhdeksän avointa kysymystä. Aineisto kerättiin 13.11.- 4.12.2024, ja se koostuu 70 esihenkilön vastauksista. Aineiston suljetut kysymykset analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla ja avoimet kysymykset induktiivisella sisällönanalyysilla. Induktiivisen sisällönanalyysin tuloksena muodostettiin kuusi yhdistävää luokkaa ja 16 pääluokkaa.
Opinnäytetyön mukaan osaamisen johtaminen on olennainen osa esihenkilötyötä. Osaamisen johtaminen on jatkuva prosessi, jossa pyritään kehittämään työntekijöiden osaamista. Tavoitteena on tukea työ- ja potilasturvallisuutta, mutta esihenkilöiden resurssien ja ajan puute voivat heikentää sen toteutusta. Lisäksi osaamisen johtamisen käytäntöjen selkeyttäminen ja rakenteiden kehittäminen on tärkeää, jotta osaamisen johtaminen on systemaattisempaa ja vaikuttavampaa.