Tulevaisuuden dialogi harrastajateatterissa
Paakki, Katja (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018350
Tiivistelmä
Kehittämistehtävänä oli tutkia tulevaisuuden dialogia harrastajateatterissa ja löytää keinot vastata tulevaisuuden tarpeisiin sekä kehittää toimintatapoja dialogitaitojen harjoitteluun ja vahvistamiseen harrastajateatterissa. Tarkoituksena oli luona uusi toimintatapa, jota harrastajateatterit voisivat hyödyntää omassa toiminnassaan.
Kehittämistyön tutkimuskysymykset jakautuvat kolmeen pääkysymykseen. Ensimmäisen pääkysymyksen alla on kaksi osakysymystä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitkä ovat teatteriesityksen valmistusprosessin dialogipisteet? Osakysymykset ovat: Mitkä ovat menneisyyden merkitykselliset dialogit valmistusprosessissa? ja Mitkä ovat nykyisyyden merkitykselliset dialogit valmistusprosessissa? Millaisia ovat tulevaisuuden dialogit valmistusproses-sissa? Kuinka tulevaisuuden dialogiin päästään?
Kehittämistyö toteutettiin tulevaisuusmuotoilua hyödyntäen harrastajateatterin valmistusprosessin aikana. Tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Aineistoa kerättiin ryhmätyöskentelyllä sekä luotaimen avulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tulevaisuuteen katsottaessa ryhmätyöskentelyssä käytet-tiin tulevaisuuspyörää.
Kehittämistyön tulokset tuottivat tietoa dialogin rakentumisesta harrastajateat-terin valmistusprosessissa. Tutkimusaineistossa nousi esiin yksilön merkitys osana ryhmää. Toimivan tiimin rakentuminen pidettiin tulevaisuudessa tär-keimmäksi tehtäväksi, jossa yksilöllä on merkittävä vastuu.
Tulevaisuusmuotoilun avulla luotiin uudeksi toimintatavaksi Harrastajateatte-rin tiimityökorttipakka. Korttipakan avulla voidaan huomioida niin yksilön kuin ryhmän toiminta valmistusprosessin aikana. Harrastajateatterin tiimityönkorttipakasta tehtiin palvelupolku sekä service blueprint. Korttipakan käyttäminen harrastajateatterin valmistusprosessissa mallinnettiin SECI-mallin pohjalta.
Harrastajateatterin tiimityönkorttipakka on mahdollista ottaa käyttöön harrasta-jateattereissa. Kortteja voidaan soveltaa myös muun taiteellisen ja draamalliseen harrastusryhmän työskentelyyn. Esimerkiksi sirkus- tai tanssiryhmiin.
Kehittämistyön tutkimuskysymykset jakautuvat kolmeen pääkysymykseen. Ensimmäisen pääkysymyksen alla on kaksi osakysymystä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitkä ovat teatteriesityksen valmistusprosessin dialogipisteet? Osakysymykset ovat: Mitkä ovat menneisyyden merkitykselliset dialogit valmistusprosessissa? ja Mitkä ovat nykyisyyden merkitykselliset dialogit valmistusprosessissa? Millaisia ovat tulevaisuuden dialogit valmistusproses-sissa? Kuinka tulevaisuuden dialogiin päästään?
Kehittämistyö toteutettiin tulevaisuusmuotoilua hyödyntäen harrastajateatterin valmistusprosessin aikana. Tutkimusmenetelmät olivat laadullisia. Aineistoa kerättiin ryhmätyöskentelyllä sekä luotaimen avulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tulevaisuuteen katsottaessa ryhmätyöskentelyssä käytet-tiin tulevaisuuspyörää.
Kehittämistyön tulokset tuottivat tietoa dialogin rakentumisesta harrastajateat-terin valmistusprosessissa. Tutkimusaineistossa nousi esiin yksilön merkitys osana ryhmää. Toimivan tiimin rakentuminen pidettiin tulevaisuudessa tär-keimmäksi tehtäväksi, jossa yksilöllä on merkittävä vastuu.
Tulevaisuusmuotoilun avulla luotiin uudeksi toimintatavaksi Harrastajateatte-rin tiimityökorttipakka. Korttipakan avulla voidaan huomioida niin yksilön kuin ryhmän toiminta valmistusprosessin aikana. Harrastajateatterin tiimityönkorttipakasta tehtiin palvelupolku sekä service blueprint. Korttipakan käyttäminen harrastajateatterin valmistusprosessissa mallinnettiin SECI-mallin pohjalta.
Harrastajateatterin tiimityönkorttipakka on mahdollista ottaa käyttöön harrasta-jateattereissa. Kortteja voidaan soveltaa myös muun taiteellisen ja draamalliseen harrastusryhmän työskentelyyn. Esimerkiksi sirkus- tai tanssiryhmiin.
