Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitys peruskoulussa

Rasanen, Pirjo (2025)

 
Avaa tiedosto
Rasanen_Pirjo.pdf (529Kt)
Lataukset: 


Rasanen, Pirjo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018505
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä perusopetuksen näkökulmasta viimeisen viidentoista vuoden aikana. Työssä selvitettiin, miten opetushenkilöstö kokee näiden taitojen muuttuneen vuosien varrella ja mitkä tekijät heidän mielestään ovat vaikuttaneet muutokseen. Samalla tarkasteltiin, miten peruskouluympäristössä toteutettava Prokoulu-malli tukee lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimista.

Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisesti. Aineisto kerättiin kahdessa osassa sähköpostikyselyin ja sen jälkeen teemahaastatteluin. Teoreettisina viitekehyksinä käytettiin Vygotskyn (1982) sosiokulttuurinen teoria, Bronfenbrennerin ekologinen kehitysteoria (1979) ja sosioemotionaalisen oppimisen malli (Talvio & Klemola 2017) sekä alan asiantuntijoiden tutkimukset. Tutkimusote oli laadullinen ja aineiston analysointi on tehty aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteiden mukaisesti.

Yhteenvetona tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lasten tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat kokeneet merkittävää muutosta viimeisen viidentoista vuoden aikana. Vastauksista välittyi näkemys, että lapset ovat entistä yksilökeskeisempiä ja teknologian ja sosiaalisen median käyttö on vähentänyt kasvokkaista vuorovaikutusta. Toisaalta lasten sanavarasto ja tunneilmaisut ovat opettajien mukaan monipuolistuneet, mutta käytöstapojen ja toisten huomioimisen taidot heikentyneet. Prokoulu-malli toimii käytännön keinona tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä mikrosysteemissä, mutta sen vaikuttavuus on sidoksissa laajempiin systeemitason tekijöihin. Ekologinen systeemiteoria auttaa ymmärtämään, miksi pelkkä koulun sisäinen työ ei riitä, jos perheen, yhteisön ja yhteiskunnan tukirakenteet eivät ole yhdenmukaisia. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen edellyttää sekä ProKoulu-mallin jatkuvaa kehittämistä että kokonaisvaltaisempaa yhteiskunnallista sitoutumista lasten hyvinvointiin.

Laadullisen tutkimuksen tavoitteena ei ole yleistettävyys. Silti tässä opinnäytetyössä tehdyt havainnot voivat toimia vertailupintana muissa samankaltaisissa 1.–9. luokkien perusopetuksen koulukeskuskonteksteissa.

Asiasanat: lapsi, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, perusopetus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste