Tyypin 2 diabetesta sairastavan ruokalukutaito : opas sairaanhoitajaopiskelijoille
Hentunen, Tanja; Kauhanen, Tanja (2025)
Hentunen, Tanja
Kauhanen, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018625
Tiivistelmä
Tyypin 2 diabetes on nopeasti lisääntyvä sairaus Suomessa ja maailmalla. Maailmanlaajuisesti diabetesta sairastavia on noin 500 miljoonaa, joista yli 90 prosenttia sairastaa tyypin 2 diabetesta. Suomessa diabetesta sairastavia on noin puoli miljoonaa, joista noin 80 prosenttia sairastaa tyypin 2 diabetesta. Diabetes on Suomessa luokiteltu kansantaudiksi sen pitkäaikaissairastavuuden vuoksi. Tyypin 2 diabetekselle tyypillisiä piirteitä on kohonnut verensokeri, ylipaino, kohonnut verenpaine ja rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa olennaisia tekijöitä ovat terveellinen ja monipuolinen ravitsemus ja ruokalukutaito. Tässä opinnäytetyössä ruokalukutaitoa käsitellään tiedon, taidon ja käyttäytymisen näkökulmista yhdistettynä tyypin 2 diabetesta sairastavan kokonaisvaltaiseen hoitoon ja seurantaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tyypin 2 diabeteksen ruokalukutaito-opas sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja antaa valmiuksia sairaanhoitajaopiskelijoille ohjatessa tyypin 2 diabetesta sairastavaa terveellisissä ruokavalinnoissa ruokalukutaitoa hyödyntäen.
Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantajalta eli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin Jämsän ja Mannisen (2000) viisivaiheisen tuotekehitysprosessin mukaan. Ideavaiheessa tuotteeksi muodostui sähköinen opas sairaanhoitajaopiskelijoille. Luonnosteluvaiheessa luotiin tuotteen perustaksi teoreettinen viitekehys aiempia tutkimustietoja hyödyntäen. Kehittelyvaiheessa käytettiin Wordia sähköisen ruokalukutaito-oppaan luomiseen. Viimeistelyvaiheessa tuote esitestattiin toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla Webropol-työkalua hyödyntäen ja analysoitiin palaute.
Toimeksiantajan sekä Webropol-kyselystä saatujen palautteiden perusteella tehtiin parannuksia oppaan ulkoasuun ja asiasisältöön. Toimeksiantaja (Xamk) voi hyödyntää valmista ruokalukutaito-opasta Terveyden edistämisen ja ravitsemuksen opintojaksolla.
Asiasanat: tyypin 2 diabetes, ravitsemus, ruokalukutaito Type 2 diabetes is a rapidly growing disease in Finland and around the world. Worldwide, there are about 500 million people with diabetes and over 90 percent suffer from type 2 diabetes. In Finland, there are about half a million people with diabetes; about 80 percent suffer from type 2 diabetes. Diabetes is classified as a national disease in Finland due to its long-term illness rates. Type 2 diabetes is characterised by elevated blood sugar, overweight, elevated blood pressure and a disorder of fat metabolism. Healthy and diverse nutrition and food literacy are essential factors in the prevention and treatment of type 2 diabetes. In this thesis, food literacy is discussed from the perspectives of knowledge, skill and behaviour, combined with the holistic treatment and follow-up of a person with type 2 diabetes.
The purpose of this thesis was to create a type 2 diabetes food literacy guide to support the learning process of nursing students. The aim of the thesis was to increase knowledge and prepare nursing students to guide people with type 2 diabetes in healthy food choices using food-literacy.
The need for development came from the client, i.e the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. This thesis was carried out according to the five-stage product development process of Jämsä and Manninen (2000). In the ideation phase, an electronic guide for nursing students was chosen as the product. In the drafting phase, a theoretical framework was created as the basis for the product, utilising previous research data. During the development phase, an electronic food literacy guide was created by Word. In the finalisation phase, the product was presented to second year nursing students using the Webropol tool and received feedback was analyzed.
Based on the feedback from the client and the Webropol survey, improvements were made to the layout and subject matter of the guide. The commissioner (Xamk) can use the food literacy guide as learning material in the Health Promotion and Nutrition course.
Keywords: type 2 diabetes, nutrition, food literacy
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tyypin 2 diabeteksen ruokalukutaito-opas sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja antaa valmiuksia sairaanhoitajaopiskelijoille ohjatessa tyypin 2 diabetesta sairastavaa terveellisissä ruokavalinnoissa ruokalukutaitoa hyödyntäen.
Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantajalta eli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululta. Tämä opinnäytetyö toteutettiin Jämsän ja Mannisen (2000) viisivaiheisen tuotekehitysprosessin mukaan. Ideavaiheessa tuotteeksi muodostui sähköinen opas sairaanhoitajaopiskelijoille. Luonnosteluvaiheessa luotiin tuotteen perustaksi teoreettinen viitekehys aiempia tutkimustietoja hyödyntäen. Kehittelyvaiheessa käytettiin Wordia sähköisen ruokalukutaito-oppaan luomiseen. Viimeistelyvaiheessa tuote esitestattiin toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla Webropol-työkalua hyödyntäen ja analysoitiin palaute.
Toimeksiantajan sekä Webropol-kyselystä saatujen palautteiden perusteella tehtiin parannuksia oppaan ulkoasuun ja asiasisältöön. Toimeksiantaja (Xamk) voi hyödyntää valmista ruokalukutaito-opasta Terveyden edistämisen ja ravitsemuksen opintojaksolla.
Asiasanat: tyypin 2 diabetes, ravitsemus, ruokalukutaito
The purpose of this thesis was to create a type 2 diabetes food literacy guide to support the learning process of nursing students. The aim of the thesis was to increase knowledge and prepare nursing students to guide people with type 2 diabetes in healthy food choices using food-literacy.
The need for development came from the client, i.e the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. This thesis was carried out according to the five-stage product development process of Jämsä and Manninen (2000). In the ideation phase, an electronic guide for nursing students was chosen as the product. In the drafting phase, a theoretical framework was created as the basis for the product, utilising previous research data. During the development phase, an electronic food literacy guide was created by Word. In the finalisation phase, the product was presented to second year nursing students using the Webropol tool and received feedback was analyzed.
Based on the feedback from the client and the Webropol survey, improvements were made to the layout and subject matter of the guide. The commissioner (Xamk) can use the food literacy guide as learning material in the Health Promotion and Nutrition course.
Keywords: type 2 diabetes, nutrition, food literacy