Myyntitoiminnan kehittäminen palvelumuotoiluprosessin avulla : case Summerhill Management
Nyman, Silja (2025)
Nyman, Silja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Summerhill Managementin myyntitoimintaa asiakaslähtöisemmäksi ja vahvistaa erityisesti agentuurin edustamien valokuvaajien ja elokuvantekijöiden roolia ja näkökulmia. Työn taustalla oli havainto siitä, että myyntiprosessi ei näyttäytynyt aina selkeänä edustettaville tekijöille, vaikka se vaikuttaa suoraan heidän menestymiseensä. Tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja lisätä myynnin suunnitelmallisuutta, läpinäkyvyyttä ja osallisuutta siten, että se tukee sekä liiketoiminnan kasvua että luovien tekijöiden kokemaa arvoa agentuuriyhteistyöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena palvelumuotoiluprosessina, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja haastatteluja ja yhteiskehittämiseen perustuvaa työpajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemallisen analyysin avulla ja sen pohjalta tunnistettiin keskeisiä haasteita sekä kehittämiskohteita. Näihin kuuluivat muun muassa arvolupauksen selkeyttäminen, myyntiprosessin läpinäkyvyyden parantaminen, asiakaskokemuksen vahvistaminen sekä edustettavien tekijöiden aktiivisempi osallistaminen.
Kehittämistyön osana pilotoitiin aikataulutettu myynnin malli, jonka tavoitteena oli lisätä myyntitoiminnan selkeyttä, näkyvyyttä ja ennakoitavuutta. Pilotti osoitti mallin potentiaalin, mutta toi myös esille tarpeen parantaa ajankäytön hallintaa ja resurssien realistista hyödyntämistä pienessä luovan alan agentuurissa.
Tulokset osoittavat, että luovan alan agentuurin myyntitoimintaa on mahdollista kehittää osallistavasti ja strategisesti erityisesti silloin, kun edustettavat nähdään aktiivisina kumppaneina. Palvelumuotoilu osoittautui toimivaksi lähestymistavaksi tässä yhteydessä.
Ratkaisuja voidaan hyödyntää myös muissa luovan alan organisaatioissa, jotka haluavat vahvistaa asiakaslähtöistä ja arvolähtöistä myyntikulttuuria.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena palvelumuotoiluprosessina, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja haastatteluja ja yhteiskehittämiseen perustuvaa työpajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemallisen analyysin avulla ja sen pohjalta tunnistettiin keskeisiä haasteita sekä kehittämiskohteita. Näihin kuuluivat muun muassa arvolupauksen selkeyttäminen, myyntiprosessin läpinäkyvyyden parantaminen, asiakaskokemuksen vahvistaminen sekä edustettavien tekijöiden aktiivisempi osallistaminen.
Kehittämistyön osana pilotoitiin aikataulutettu myynnin malli, jonka tavoitteena oli lisätä myyntitoiminnan selkeyttä, näkyvyyttä ja ennakoitavuutta. Pilotti osoitti mallin potentiaalin, mutta toi myös esille tarpeen parantaa ajankäytön hallintaa ja resurssien realistista hyödyntämistä pienessä luovan alan agentuurissa.
Tulokset osoittavat, että luovan alan agentuurin myyntitoimintaa on mahdollista kehittää osallistavasti ja strategisesti erityisesti silloin, kun edustettavat nähdään aktiivisina kumppaneina. Palvelumuotoilu osoittautui toimivaksi lähestymistavaksi tässä yhteydessä.
Ratkaisuja voidaan hyödyntää myös muissa luovan alan organisaatioissa, jotka haluavat vahvistaa asiakaslähtöistä ja arvolähtöistä myyntikulttuuria.