Ohjelmistokehittäjän oppimisprosessi käytännön työssä
Eväkallio, Terhi (2025)
Eväkallio, Terhi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219068
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tutustuttiin full stack -ohjelmistokehittäjän työhön osana tuotekehitystiimiä. Opinnäytetyön kautta kuvattiin aloittelevan ohjelmistokehittäjän työtä kahdeksan viikon ajan päiväkirjamerkintöjen sekä viikoittaisten analyysien avulla. Päiväkirjamerkintöjen aikaväli oli 24.3.2025-16.5.2025. Opinnäytetyössä kuvataan tekijän kokemuksia ensimmäisessä IT-alan työpaikassa, jossa hän oli työskennellyt seuranta-ajan alkaessa puoli vuotta. Tekijä aloitti uudessa projektissa juuri ennen seuranta-ajan alkamista.
Opinnäytetyön tavoite oli löytää uusia työskentelytapoja, oppimismetodeja ja toimintamalleja, jotka tulevat tukemaan tekijän oppimista ja työtehokkuutta myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä kuvattiin, minkälaista ohjelmistokehittäjän työ on aloittavan työntekijän näkökulmasta, erityisesti etätyöympäristössä. Seurantaviikkojen aikana tekijä kokeili erilaisia oppimistekniikoita, työskentelymetodeja ja työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä, joiden pohjalta tutustuttiin syvemmin aiheisiin, kuten työn suunnitelmallisuuden ja aikataulutuksen hyödyt työtehokkuuteen, oppimisen mekanismit ja palautumisen ja unen hyödyt työhyvinvointiin.
Uusien toimintamallien myötä tekijän ajankäyttö järkevöityi, työnteko muuttui entistä organisoidummaksi ja oppiminen muuttui aktiivisemmaksi. Tekijä oppi ajoittamaan työtä paremmin vireystila ja työtehtävät huomioiden, joka edisti työskentelyn tehokkuutta. Tekijä kehittyi opinnäytetyön aikana sekä ohjelmistokehittäjänä, että tiiminjäsenenä. Opinnäytetyön aikana kertyneet tiedot ja taidot kasvattivat tekijän ammatillista itsetuntoa. Tekijä löysi palauttavia toimintoja työpäiviin ja sen ulkopuolelle, joka paransi tekijän työhyvinvointia huomattavasti.
Opinnäytetyön tavoite oli löytää uusia työskentelytapoja, oppimismetodeja ja toimintamalleja, jotka tulevat tukemaan tekijän oppimista ja työtehokkuutta myös tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä kuvattiin, minkälaista ohjelmistokehittäjän työ on aloittavan työntekijän näkökulmasta, erityisesti etätyöympäristössä. Seurantaviikkojen aikana tekijä kokeili erilaisia oppimistekniikoita, työskentelymetodeja ja työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä, joiden pohjalta tutustuttiin syvemmin aiheisiin, kuten työn suunnitelmallisuuden ja aikataulutuksen hyödyt työtehokkuuteen, oppimisen mekanismit ja palautumisen ja unen hyödyt työhyvinvointiin.
Uusien toimintamallien myötä tekijän ajankäyttö järkevöityi, työnteko muuttui entistä organisoidummaksi ja oppiminen muuttui aktiivisemmaksi. Tekijä oppi ajoittamaan työtä paremmin vireystila ja työtehtävät huomioiden, joka edisti työskentelyn tehokkuutta. Tekijä kehittyi opinnäytetyön aikana sekä ohjelmistokehittäjänä, että tiiminjäsenenä. Opinnäytetyön aikana kertyneet tiedot ja taidot kasvattivat tekijän ammatillista itsetuntoa. Tekijä löysi palauttavia toimintoja työpäiviin ja sen ulkopuolelle, joka paransi tekijän työhyvinvointia huomattavasti.