Sosiaalisen median markkinoinnin konsulttiyrittäjien palvelutarjonta ja palvelumarkkinointi
Saarinen, Johanna (2025)
Saarinen, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219089
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyyppisessä ja kvalitatiivisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, mitä palveluita sosiaalisen median markkinoinnin konsulttiyrittäjät eli somekonsultit tarjoavat, millaista osaamista heillä on ja miten he markkinoivat palveluitaan. Tavoitteena oli auttaa somekonsultin työstä kiinnostuneita rakentamaan omaa palvelutarjontaansa, ymmärtämään millaista osaamista työ vaatii ja millaisia markkinoinnin keinoja palveluiden markkinointiin käytetään. Tutkimus voi auttaa myös yrityksiä, jotka tarvitsevat apua somemarkkinoinnissaan ja harkitsevat somekonsultin palkkaamista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvennetään, mitä on työskennellä sosiaalisen median ammattilaisena, mitä on somemarkkinointi ja mitä somekonsultin työ tarkoittaa. Lisäksi perehdytään palvelumarkkinointiin ja sen malleihin. Tutkimus rajattiin neljään somekonsulttiin ja aineisto koostettiin heidän julkisilta verkkosivuiltaan löytyvästä tiedosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällön analyysia, jonka avulla aineisto jaettiin somekonsulttien palvelutarjontaan, osaamiseen ja markkinoinnin keinoihin.
Aineiston havainnoinnin ja tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että somekonsultin työhön lähdetään hyvin erilaisin taustoin. Tärkeintä kuitenkin on, että somekonsultilla on jonkinlaista koulutusta ja kokemusta alalta, jotta hän pystyy markkinoida palveluitaan osaamisellaan ja pätevyydellään. Palvelupakettien avulla somekonsultit pystyvät luomaan aineettomasta palvelusta konkreettisemman. Sisällöntuotanto, kuten houkuttelevan tekstin, kuvien ja videoiden tuottaminen ja editointi on taito, joka somekonsultin tulee hallita. Koska tutkimus rajattiin julkisilta verkkosivuilta löytyvään tietoon, keskityttiin siinä ulkoiseen markkinointiin. Teoria-osiossa selviää kuitenkin myös sisäisen ja vuorovaikutteisen markkinoinnin tärkeys, kun kyseessä on palvelut. Näytöt osaamisesta ovat olennainen osa somekonsultin markkinointia ja erityisosaaminen kannattaa huomioida markkinoinnissa kilpailuetuna. Aineiston perusteella voidaan myös todeta, että verkkosivujen käyttöliittymän helppous, selkeys ja loogisuus sekä hyödyllinen sisältö, joka saa asiakkaan palaamaan sivuille uudestaan, vaikuttaa myös oleellisesti somekonsultin markkinoinnin onnistumiseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvennetään, mitä on työskennellä sosiaalisen median ammattilaisena, mitä on somemarkkinointi ja mitä somekonsultin työ tarkoittaa. Lisäksi perehdytään palvelumarkkinointiin ja sen malleihin. Tutkimus rajattiin neljään somekonsulttiin ja aineisto koostettiin heidän julkisilta verkkosivuiltaan löytyvästä tiedosta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällön analyysia, jonka avulla aineisto jaettiin somekonsulttien palvelutarjontaan, osaamiseen ja markkinoinnin keinoihin.
Aineiston havainnoinnin ja tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että somekonsultin työhön lähdetään hyvin erilaisin taustoin. Tärkeintä kuitenkin on, että somekonsultilla on jonkinlaista koulutusta ja kokemusta alalta, jotta hän pystyy markkinoida palveluitaan osaamisellaan ja pätevyydellään. Palvelupakettien avulla somekonsultit pystyvät luomaan aineettomasta palvelusta konkreettisemman. Sisällöntuotanto, kuten houkuttelevan tekstin, kuvien ja videoiden tuottaminen ja editointi on taito, joka somekonsultin tulee hallita. Koska tutkimus rajattiin julkisilta verkkosivuilta löytyvään tietoon, keskityttiin siinä ulkoiseen markkinointiin. Teoria-osiossa selviää kuitenkin myös sisäisen ja vuorovaikutteisen markkinoinnin tärkeys, kun kyseessä on palvelut. Näytöt osaamisesta ovat olennainen osa somekonsultin markkinointia ja erityisosaaminen kannattaa huomioida markkinoinnissa kilpailuetuna. Aineiston perusteella voidaan myös todeta, että verkkosivujen käyttöliittymän helppous, selkeys ja loogisuus sekä hyödyllinen sisältö, joka saa asiakkaan palaamaan sivuille uudestaan, vaikuttaa myös oleellisesti somekonsultin markkinoinnin onnistumiseen.