Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Aikuisten neuropsykiatrisen valmennuksen laadun kehittäminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueella

Käppi, Ulla (2025)

 
Avaa tiedosto
Kappi_Ulla.pdf (4.373Mt)
Lataukset: 


Käppi, Ulla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118766
Tiivistelmä
Neuropsykiatrinen valmennus tukee neurovähemmistöön kuuluvien henkilöiden hyvinvointia edistämällä eheän minäkuvan rakentumista sekä auttamalla heitä löytämään toimivia keinoja ja taitoja arjen hallintaan. Kehittämällä valmennuksen laatua voidaan varmistaa, että palvelut ovat vaikuttavia, asiakaslähtöisiä ja vastaavat kohderyhmän erityistarpeisiin, mikä edistää heidän osallisuuttaan ja toimintakykyään yhteiskunnassa.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli yhdessä aikuisten monialaisten palveluiden neuropsykiatristen valmentajien kanssa kehittää Etelä-Karjalan hyvinvointialueen aikuisten neuropsykiatrista valmennusta. Tutkimusongelmina olivat neuropsykiatrisen valmennuksen laatutekijöiden kartoitus valmentajien näkökulmasta sekä valmennusprosessin kehittämiskohteiden löytäminen. Tavoitteena oli tuottaa suunnitelma neuropsykiatrisen valmennuksen laadun kehittämiseksi.

Opinnäytetyö toteutettiin osallistavana toimintatutkimuksena, joka toteutui monivaiheisesti. Ensimmäinen vaihe toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa kartoitettiin valmennusprosessin kehittämiskohteet sekä laadukkaan valmennuksen osatekijät. Toinen vaihe toteutui aivoriihityöskentelynä, jossa ideoitiin ratkaisuvaihtoehdot kyselytutkimuksessa esiin nousseisiin kehittämiskohteisiin. Näiden aineistojen pohjalta muodostettiin valmennuksen kehittämissuunnitelma.

Tulokset osoittavat, että valmentajan näkökulmasta valmennusprosessin suunnitelmallisuus, valmentajan ammattitaito, valmennuksen vaikuttavuus ja asiakaslähtöisyys ovat keskeisiä elementtejä laadukkaassa valmennuksessa. Kehittämiskohteita löydettiin runsaasti ja tuloksissa nousee esille moneen kertaan toistuneita kehittämiskohteita.

Tutkimuksen perusteella neuropsykiatrinen valmennus on monivaiheinen ja asiakaslähtöinen prosessi, jossa valmentajan rooli on keskeinen. Valmennuksen laatu on riippuvainen valmentajan ammattitaidosta, vuorovaikutuksesta ja kyvystä mukauttaa valmennus asiakkaan tarpeisiin. Tutkimuksessa esille nousseet kehittämiskohteet paljastavat, että vaikka neuropsykiatrinen valmennus on vakiintunut menetelmä neurovähemmistön kuntoutuksessa Etelä-Karjalan hyvinvointialueella, sen käytännön toteutuksessa on vielä merkittäviä kehittämistarpeita.
 
Neuropsychiatric coaching supports the well-being of people belonging to the neurominority by promoting the construction of a unified self-image and by helping them to find effective ways and skills to manage everyday life. By developing the quality of coaching, it can be ensured that the services are effective, customer-oriented and meet the specific needs of the target group, which promotes their inclusion and functional capacity in society.

The purpose of this thesis was, together with neuropsychiatric coaches, to develop neuropsychiatric coaching for adults in the wellbeing services county of South Karelia. Research problems included mapping the quality factors of neuropsychiatric coaching from the coaches' point of view and finding areas for developing the coaching process. The aim was to produce a plan to develop the quality of neuropsychiatric coaching.

The thesis was carried out as participative action research, which was carried out in several stages. The first phase was carried out as a survey, which mapped the development areas of the coaching process as well as the components of high-quality coaching. The second phase took the form of brainstorming, in which the solution options were brainstormed for the development areas highlighted in the survey. Based on these materials, a training development plan was formed.

The results show that from the coach's point of view, the planning of the coaching process, the coach's professionalism, the effectiveness of the coaching and the customer orientation are key elements in high-quality coaching. Numerous development targets were found, and repeated development targets are highlighted in the results.

Based on the research, neuropsychiatric coaching is a multi-stage and customer-oriented process in which the role of the coach is central. The quality of the coaching depends on the coach's professionalism, interaction, and ability to adapt the coaching to the customer's needs. The development targets highlighted in the study reveal that although neuropsychiatric training is an established method of rehabilitation of the neurominority in the wellbeing services county of South Karelia, there are still significant development needs in its practical implementation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste