Työttömien henkilöiden oma arvio työllistymisen esteistä ja työllisyyspalveluiden tarpeista : kohtaavatko näkemykset ammattilaisten kanssa?
Varis, Tiina (2025)
Varis, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa työttömien henkilöiden kokemista työllistymisen esteistä ja palvelutarpeista. Työ käynnistyi tarpeesta ymmärtää paremmin työttömien omaa näkökulmaa ja verrata sitä asiantuntijoiden havaintoihin. Taustalla viime vuosina tehdyt rakenteelliset muutokset työvoimapalveluissa sekä leikkaukset työllistymistä tukeviin palveluihin ja etuuksiin. Tavoitteena oli edistää palveluiden asiakaslähtöisyyttä ja tarjota kehittämisehdotuksia sekä alueelliseen että valtakunnalliseen käyttöön.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä monimenetelmällistä lähestymistapaa hyödyntäen. Tuloksista nousi esiin tekijöitä, jotka vaikeuttavat työllistymistä: terveys- ja toimintakykyongelmat, työmarkkinoiden haasteet, työkokemuksen ja koulutuksen puute sekä töihin liikkumisen vaikeudet. Työttömät kaipasivat erityisesti henkilökohtaista tukea, koulutusmahdollisuuksia, tietoa etuuksista, työkokeilua ja palkkatuettua työtä. Työttömien ja asiantuntijoiden näkemykset olivat pääosin yhteneväisiä.
Kehittämisehdotuksissa korostettiin henkilökohtaisen tuen vahvistamista, palvelujärjestelmän rakenteellisia uudistuksia, työnantajien tukemista sekä välityömarkkinoiden ja palveluiden asiakaslähtöistä kehittämistä. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä monimenetelmällistä lähestymistapaa hyödyntäen. Tuloksista nousi esiin tekijöitä, jotka vaikeuttavat työllistymistä: terveys- ja toimintakykyongelmat, työmarkkinoiden haasteet, työkokemuksen ja koulutuksen puute sekä töihin liikkumisen vaikeudet. Työttömät kaipasivat erityisesti henkilökohtaista tukea, koulutusmahdollisuuksia, tietoa etuuksista, työkokeilua ja palkkatuettua työtä. Työttömien ja asiantuntijoiden näkemykset olivat pääosin yhteneväisiä.
Kehittämisehdotuksissa korostettiin henkilökohtaisen tuen vahvistamista, palvelujärjestelmän rakenteellisia uudistuksia, työnantajien tukemista sekä välityömarkkinoiden ja palveluiden asiakaslähtöistä kehittämistä. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia.