Vedonlyöntiaiheisen sisällöntuotannon kehittäminen
Moilanen, Markus (2025)
Moilanen, Markus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219125
Tiivistelmä
Markkinointiviestinnän siirtyessä yhä vahvemmin digitaalisiin kanaviin, sisällöntuotannon merkitys on kasvanut merkittävästi. Samalla digitaalisten alustojen, kuten Youtuben ja Spotifyn, kautta jaettava sisältö on alkanut kiinnostaa yhä laajempia yleisöjä. Toimeksiantaja Positiossa on erikoistunut vedonlyöntiaiheiseen
sisältöön ja pyrkinyt kaupallistamaan tuotantoaan. Tämän vuoksi oli tarpeen selvittää, millaiset sisällöt ja sisällön elementit kiinnostivat kohdeyleisöä ja miten niitä voitaisiin kehittää yleisölähtöisesti.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena Webropol-alustalla. Kyselyyn vastasi 194 henkilöä, joista valtaosa oli aktiivisia tai kokeneita vedonlyöjiä. Aineisto analysoitiin jakauma- ja ristiintaulukointimenetelmillä.
Tuloksista ilmeni, että yleisö arvosti erityisesti informatiivisuutta ja vedonlyöntinäkökulmaa sisällöissä. YouTube osoittautui suosituimmaksi kanavaksi, ja 10–30 minuutin mittaiset videot koettiin optimaalisimmiksi.
Kehitystoiveissa korostuivat sisällön määrän ja säännöllisyyden lisääminen, asiantuntijoiden hyödyntäminen sekä pelivihjeiden ja ennakoiden monipuolistaminen. Ristiintaulukoinnissa havaittiin, että vähemmän
kokeneet vedonlyöjät suosivat viihteellisempiä ja lajikeskusteluun painottuvia sisältöjä, mikä tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa sisältöjä eriytetysti eri yleisöryhmille.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että sisällöntuotannon kehittäminen edellytti kohdeyleisön eriytyneiden tarpeiden huomioimista ja strategista suunnittelua. Rahapelijärjestelmän uudistuksen myötä markkinointimahdollisuuksien
laajeneminen avasi myös uusia kaupallisia mahdollisuuksia sisällöntuotannolle, kuten yhteistyöt vedonlyöntiyhtiöiden kanssa. Sisältöjen räätälöinti ja säännöllinen julkaiseminen nähtiin keskeisinä
keinoina yleisön sitouttamisessa ja kasvattamisessa, samalla kun kaupallistamisen edellytyksiä vahvistettiin.
sisältöön ja pyrkinyt kaupallistamaan tuotantoaan. Tämän vuoksi oli tarpeen selvittää, millaiset sisällöt ja sisällön elementit kiinnostivat kohdeyleisöä ja miten niitä voitaisiin kehittää yleisölähtöisesti.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena Webropol-alustalla. Kyselyyn vastasi 194 henkilöä, joista valtaosa oli aktiivisia tai kokeneita vedonlyöjiä. Aineisto analysoitiin jakauma- ja ristiintaulukointimenetelmillä.
Tuloksista ilmeni, että yleisö arvosti erityisesti informatiivisuutta ja vedonlyöntinäkökulmaa sisällöissä. YouTube osoittautui suosituimmaksi kanavaksi, ja 10–30 minuutin mittaiset videot koettiin optimaalisimmiksi.
Kehitystoiveissa korostuivat sisällön määrän ja säännöllisyyden lisääminen, asiantuntijoiden hyödyntäminen sekä pelivihjeiden ja ennakoiden monipuolistaminen. Ristiintaulukoinnissa havaittiin, että vähemmän
kokeneet vedonlyöjät suosivat viihteellisempiä ja lajikeskusteluun painottuvia sisältöjä, mikä tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa sisältöjä eriytetysti eri yleisöryhmille.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että sisällöntuotannon kehittäminen edellytti kohdeyleisön eriytyneiden tarpeiden huomioimista ja strategista suunnittelua. Rahapelijärjestelmän uudistuksen myötä markkinointimahdollisuuksien
laajeneminen avasi myös uusia kaupallisia mahdollisuuksia sisällöntuotannolle, kuten yhteistyöt vedonlyöntiyhtiöiden kanssa. Sisältöjen räätälöinti ja säännöllinen julkaiseminen nähtiin keskeisinä
keinoina yleisön sitouttamisessa ja kasvattamisessa, samalla kun kaupallistamisen edellytyksiä vahvistettiin.