Rahoitusalan yrityksen tapahtumien markkinointiviestinnän kehittäminen
Kaunisto, Johanna (2025)
Kaunisto, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen tapahtumien markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä niihin markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin, jotka olivat olennaisia toimeksiantajayritystä ja tapahtumien markkinointiviestintää ajatellen. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle tapahtumien markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheet ovat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Suunnitteluprosessin vaiheiden lisäksi perehdytään markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin, jotka olivat olennaisia toimeksiantajayritystä ja tapahtumien markkinointiviestintää ajatellen. Markkinointiviestinnän keinoista perehdytään mainontaan ja myynninedistämiseen. Markkinointiviestinnän kanavista perehdytään omiin ja ostettuihin medioihin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajayritykselle laadittiin teoriaosuudessa läpikäytyjen asioiden pohjalta tapahtumien markkinointiviestintäsuunnitelma, jota toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään jatkossa vuosittain tapahtumien markkinointiviestinnän tukena. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin SWOT-analyysia ja benchmarking-menetelmää. Lisäksi toimeksiantajalle laadittiin tapahtumien vuosisuunnitelma, joka on opinnäytetyön salainen liite.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheet ovat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Suunnitteluprosessin vaiheiden lisäksi perehdytään markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin, jotka olivat olennaisia toimeksiantajayritystä ja tapahtumien markkinointiviestintää ajatellen. Markkinointiviestinnän keinoista perehdytään mainontaan ja myynninedistämiseen. Markkinointiviestinnän kanavista perehdytään omiin ja ostettuihin medioihin.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajayritykselle laadittiin teoriaosuudessa läpikäytyjen asioiden pohjalta tapahtumien markkinointiviestintäsuunnitelma, jota toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään jatkossa vuosittain tapahtumien markkinointiviestinnän tukena. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin SWOT-analyysia ja benchmarking-menetelmää. Lisäksi toimeksiantajalle laadittiin tapahtumien vuosisuunnitelma, joka on opinnäytetyön salainen liite.