Johtamisella tulokseen
Vähälä, Susanne (2025)
Vähälä, Susanne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219088
Tiivistelmä
Johtaminen ja sen vaikutus tulokseen olivat lähtökohdat opinnäytetyötä aloittaessani. Ajatus oli tehdä ikään kuin opus uusille esihenkilöille myyntityöhön, mutta työ laajeni itsensä johtamisen kautta ja se on varmasti hyvää luettavaa kenelle vain myyntityötä tekevälle. Varsinaista toimeksiantajaa työllä ei ollut, mutta aineisto on kerätty tutkijan työpaikalta, joka on finanssialalla. Finanssialaa ei tarkemmin työssä käsitellä, mutta taustalla on finanssialalla koko ajan kiristyvä sääntely, joka tuo jatkuvaa muutosta toimintatapoihin ja vaikuttaa sitä kautta voimakkaasti johtamiseen.
Lähdeaineistoa kerättiin pääasiassa kirjoista ja nettiartikkeleista aihealueina myynnin johtaminen ja hyvän esihenkilön ominaisuudet sekä toisena laajana osa-alueena itsensä johtaminen. Tutkimuksessa käsiteltiin myös eri sukupolvia ja ikämoninaisuuden johtamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kahtena erillisenä kyselytutkimuksena sekä esihenkilöille että asiantuntijoille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko esihenkilöillä riittävät valmiudet tämän päivän johtamistyöhön ja mitä oppeja mahdollisesti tarvittaisi lisää sekä mitkä ovat asiantuntijoiden näkemykset esihenkilön tärkeimmistä ominaisuuksista.
Opinnäytetyön kautta saatiin selville aika selvä kuva, millainen olisi hyvä esihenkilö tänä päivänä myyntityössä. Hän on aidosti kiinnostunut ihmisistä, on aikaa kuunnella ja kysellä kuulumisia sekä tunnistaa erilaiset vahvuudet. Hän näkee ihmisen ihmisenä, eikä vain tunnuslukujen valossa. Sparraukseen saa apua säännöllisesti sekä hän on asiantuntija alalla muutoksissa mukana pysyen. Häneltä saa myös selkeää ja jämäkkää johtamista.
Opinnäytetyössä päädyttiin myös itsensä johtamisen tärkeyteen. Mikäli ei itse pysty huolehtimaan omasta kokonaiskuntoisuudesta, ei pysty johtaa muitakaan.
Lähdeaineistoa kerättiin pääasiassa kirjoista ja nettiartikkeleista aihealueina myynnin johtaminen ja hyvän esihenkilön ominaisuudet sekä toisena laajana osa-alueena itsensä johtaminen. Tutkimuksessa käsiteltiin myös eri sukupolvia ja ikämoninaisuuden johtamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kahtena erillisenä kyselytutkimuksena sekä esihenkilöille että asiantuntijoille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko esihenkilöillä riittävät valmiudet tämän päivän johtamistyöhön ja mitä oppeja mahdollisesti tarvittaisi lisää sekä mitkä ovat asiantuntijoiden näkemykset esihenkilön tärkeimmistä ominaisuuksista.
Opinnäytetyön kautta saatiin selville aika selvä kuva, millainen olisi hyvä esihenkilö tänä päivänä myyntityössä. Hän on aidosti kiinnostunut ihmisistä, on aikaa kuunnella ja kysellä kuulumisia sekä tunnistaa erilaiset vahvuudet. Hän näkee ihmisen ihmisenä, eikä vain tunnuslukujen valossa. Sparraukseen saa apua säännöllisesti sekä hän on asiantuntija alalla muutoksissa mukana pysyen. Häneltä saa myös selkeää ja jämäkkää johtamista.
Opinnäytetyössä päädyttiin myös itsensä johtamisen tärkeyteen. Mikäli ei itse pysty huolehtimaan omasta kokonaiskuntoisuudesta, ei pysty johtaa muitakaan.