Yrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
Hakola, Joel (2025)
Hakola, Joel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestintä keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia käytännöllinen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin sekä markkinointiviestinnän eri keinoihin. Suunnitteluprosessin eri vaiheita ovat tilanneanalyysi, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään myös valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Keinoista tarkemmin käsitellään toimeksiantajayritykselle parhaiten soveltuvat.
Teoriaosuuden pohjalta toimeksiantajayritykselle laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestinnän kehittäminen aloitettiin toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän nykytilaa analysoimalla sekä vertailemalla valittujen kilpailijoiden markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin sekä digitaalisen markkinointiviestinnän että perinteisen markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnittelemisen ja aikatauluttamisen tueksi laadittiin vuosikello.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin sekä markkinointiviestinnän eri keinoihin. Suunnitteluprosessin eri vaiheita ovat tilanneanalyysi, markkinointiviestinnän tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään myös valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Keinoista tarkemmin käsitellään toimeksiantajayritykselle parhaiten soveltuvat.
Teoriaosuuden pohjalta toimeksiantajayritykselle laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Markkinointiviestinnän kehittäminen aloitettiin toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän nykytilaa analysoimalla sekä vertailemalla valittujen kilpailijoiden markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin sekä digitaalisen markkinointiviestinnän että perinteisen markkinointiviestinnän keinoja. Markkinointiviestinnän suunnittelemisen ja aikatauluttamisen tueksi laadittiin vuosikello.