Äänitteen tekoälymasterointi: AI vs. ihminen
Anttila, Eino (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, pystyykö tekoäly masteroimaan musiikkia yhtä hyvin kuin ihminen. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä ammatillisia laadullisia havaintoja objektiiviseen, numeraaliseen mittausdataan tapaustutkimuksessa, jossa vertailtiin kahden tekoälymasterointipalvelun työnjälkeä ammattilaisen mastereihin Aves-yhtyeen kokopitkän Transformations-levyn mitassa ja kansainvälisen huipputason referenssimastereihin verraten.
Tutkimuksessa vertailtiin kahden tekoälymasterointipalvelun käyttökokemusta ja masteroinnin työjälkeä masteroinnin ammattilaisen työjälkeen yhden albumin mitassa. Tutkimustulokset vaihtelivat LANDRin positiivisista vaikutelmista eMasteredin negatiivisiin vaikutelmiin. Tekoälymasteroinnin hyvinä puolina todettiin nopeus, vaivattomuus ja alhainen hinta. Tutkimustulosten perusteella ilmeni, että parhaimmillaan tekoälymasterointi pystyi yhtä hyvään, ellei jopa parempaan jälkeen kuin ammattitasoinen ihmismasteroija, mutta huonoimmillaan tekoälymasterointipalvelujen jälki jäi etäisen, suttuisen ja yliprosessoituneen kuuloiseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, tekoälymasterointipalvelut pystyvät parhaimmillaan masteroimaan musiikkia yhtä hyvin kuin ihminen ja että tekoälymasterointi voi olla hyvä vaihtoehto erityisesti pienlevy-yhtiöille, indie-artisteille ja muille omaehtoisille musiikkialan tekijöille. Tekoälymasterointia voi ajatella myös hyvänä työkaluna miksaajille, jotka pystyvät jo miksausvaiheessa kuulemaan ja korjaamaan paremmin miksauksen ongelmia tekoälymasteroinnin tuoman erillisperspektiivin myötä. Jatkokehitysehdotuksina tutkimusta suositellaan laajentamaan useampiin eri musiikin genreihin, laajempaan kattaukseen tekoälymasterointipalveluita ja todetaan, että jo viiden vuoden päästä nopeasti muuttuva tekoälykenttä voi näyttää erilaiselta.
Tutkimuksessa vertailtiin kahden tekoälymasterointipalvelun käyttökokemusta ja masteroinnin työjälkeä masteroinnin ammattilaisen työjälkeen yhden albumin mitassa. Tutkimustulokset vaihtelivat LANDRin positiivisista vaikutelmista eMasteredin negatiivisiin vaikutelmiin. Tekoälymasteroinnin hyvinä puolina todettiin nopeus, vaivattomuus ja alhainen hinta. Tutkimustulosten perusteella ilmeni, että parhaimmillaan tekoälymasterointi pystyi yhtä hyvään, ellei jopa parempaan jälkeen kuin ammattitasoinen ihmismasteroija, mutta huonoimmillaan tekoälymasterointipalvelujen jälki jäi etäisen, suttuisen ja yliprosessoituneen kuuloiseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, tekoälymasterointipalvelut pystyvät parhaimmillaan masteroimaan musiikkia yhtä hyvin kuin ihminen ja että tekoälymasterointi voi olla hyvä vaihtoehto erityisesti pienlevy-yhtiöille, indie-artisteille ja muille omaehtoisille musiikkialan tekijöille. Tekoälymasterointia voi ajatella myös hyvänä työkaluna miksaajille, jotka pystyvät jo miksausvaiheessa kuulemaan ja korjaamaan paremmin miksauksen ongelmia tekoälymasteroinnin tuoman erillisperspektiivin myötä. Jatkokehitysehdotuksina tutkimusta suositellaan laajentamaan useampiin eri musiikin genreihin, laajempaan kattaukseen tekoälymasterointipalveluita ja todetaan, että jo viiden vuoden päästä nopeasti muuttuva tekoälykenttä voi näyttää erilaiselta.