Instagram työnantajamielikuvan rakentajana : Pilke Päiväkodit Oy
Lehtinen, Hanna (2025)
Lehtinen, Hanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millainen rooli Pilke Päiväkodit Oy:n Instagram-sisällöllä on työnantajamielikuvan rakentamisessa ja miten sosiaalinen media voi vaikuttaa työnhakuprosessiin varhaiskasvatuksen alalla. Lähtökohtana on ajankohtainen tarve houkutella pätevää henkilöstöä alalle, jossa työvoimasta on kasvavaa kilpailua.
Teoreettinen viitekehys pohjautui työnantajamielikuvan, sosiaalisen median strategioiden ja rekrytointiviestinnän tarkasteluun varhaiskasvatuksen alalla. Viitekehyksessä käsiteltiin tarkemmin työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vuorovaikutusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-analyysiä ja teemahaastattelua. Benchmarking-analyysissä vertailtiin kolmen yksityisen päiväkotiketjun Instagram-sisältöä, ja haastattelussa kerättiin alan opiskelijoiden näkemyksiä siitä, millainen sisältö vetoaa heihin. Näin muodostettiin kokonaiskuva siitä, millainen Instagram-sisältö tukee työnantajamielikuvan rakentumista tehokkaimmin.
Tulokset osoittavat, että vaikuttava Instagram-sisältö rakentuu aitoudesta, työntekijöiden näkyvyydestä ja osallistavasta viestintätavasta. Sekä benchmarking-analyysi että haastattelut korostavat henkilöstön merkitystä brändin rakentajana. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia suosituksia Pilke Päiväkodit Oy:n työntekijöille Instagram-sisällön kehittämiseksi.
Teoreettinen viitekehys pohjautui työnantajamielikuvan, sosiaalisen median strategioiden ja rekrytointiviestinnän tarkasteluun varhaiskasvatuksen alalla. Viitekehyksessä käsiteltiin tarkemmin työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vuorovaikutusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-analyysiä ja teemahaastattelua. Benchmarking-analyysissä vertailtiin kolmen yksityisen päiväkotiketjun Instagram-sisältöä, ja haastattelussa kerättiin alan opiskelijoiden näkemyksiä siitä, millainen sisältö vetoaa heihin. Näin muodostettiin kokonaiskuva siitä, millainen Instagram-sisältö tukee työnantajamielikuvan rakentumista tehokkaimmin.
Tulokset osoittavat, että vaikuttava Instagram-sisältö rakentuu aitoudesta, työntekijöiden näkyvyydestä ja osallistavasta viestintätavasta. Sekä benchmarking-analyysi että haastattelut korostavat henkilöstön merkitystä brändin rakentajana. Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia suosituksia Pilke Päiväkodit Oy:n työntekijöille Instagram-sisällön kehittämiseksi.