Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet korkeakouluopinnoissa : konkreettisia keinoja opintojen suorittamiseen
Saarinen, Aino (2025)
Saarinen, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219161
Tiivistelmä
Tarkkaavaisuudet ja keskittymisen vaikeudet ovat yleistyneet viime vuosien aikana. ADHD-diagnoosin saaneiden suomalaisten nuorten osuus kasvoi 3,6 % vuodesta 2017 vuoteen 2022. Näiden tutkimustulosten valossa voidaan olettaa määrän kasvavan entisestään.
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat olleet tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet ja niiden vaikutus korkeakouluopintoihin. Työn tarkoituksena on ollut löytää konkreettisia keinoja opintojen suorittamisen edistämiseen niin opiskelijan kuin oppilaitoksenkin toimesta. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja tietoa on haettu erilaisista tietokannoista, ajantasaisista ja luotettavista aihealueen kirjallisuudesta sekä tieteellisistä artikkeleista.
Opinnäytetyössä hyödynnettyjen tutkimusten, tieteellisten artikkeleiden sekä aiheen kirjallisuuden perusteella on voitu todeta, että keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteet ovat yhteydessä heikompaan akateemiseen menestykseen sekä korkeampaan opintojen keskeyttämisprosenttiin. Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeuksien kanssa oireilevaa opiskelijaa voidaan tukea monialaisesti niin oppilaitoksen, opettajien kuin opiskelijan itsensäkin toimesta. Oppilaitos voi muun muassa tukea opiskelijoita tarjoamalla erityistukea ja -järjestelyjä opinnoista suoriutumiseen. Opettajien toimesta opetusta ja oppimisympäristöä voi suunnitella ottamalla huomioon aistikuormituksen ja erilaisten ympäristöjen edut ja haitat, ja opiskelijan itse on hyvä tunnistaa vahvuutensa ja heikkoutensa opinnoissa, ja perehtyä ajanhallinnan keinoihin, organisointitaitoihin sekä omaan hyvinvointiin.
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat olleet tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet ja niiden vaikutus korkeakouluopintoihin. Työn tarkoituksena on ollut löytää konkreettisia keinoja opintojen suorittamisen edistämiseen niin opiskelijan kuin oppilaitoksenkin toimesta. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja tietoa on haettu erilaisista tietokannoista, ajantasaisista ja luotettavista aihealueen kirjallisuudesta sekä tieteellisistä artikkeleista.
Opinnäytetyössä hyödynnettyjen tutkimusten, tieteellisten artikkeleiden sekä aiheen kirjallisuuden perusteella on voitu todeta, että keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteet ovat yhteydessä heikompaan akateemiseen menestykseen sekä korkeampaan opintojen keskeyttämisprosenttiin. Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeuksien kanssa oireilevaa opiskelijaa voidaan tukea monialaisesti niin oppilaitoksen, opettajien kuin opiskelijan itsensäkin toimesta. Oppilaitos voi muun muassa tukea opiskelijoita tarjoamalla erityistukea ja -järjestelyjä opinnoista suoriutumiseen. Opettajien toimesta opetusta ja oppimisympäristöä voi suunnitella ottamalla huomioon aistikuormituksen ja erilaisten ympäristöjen edut ja haitat, ja opiskelijan itse on hyvä tunnistaa vahvuutensa ja heikkoutensa opinnoissa, ja perehtyä ajanhallinnan keinoihin, organisointitaitoihin sekä omaan hyvinvointiin.