Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet korkeakouluopinnoissa : konkreettisia keinoja opintojen suorittamiseen

Saarinen, Aino (2025)

 
Avaa tiedosto
Saarinen_Aino.pdf (464.2Kt)
Lataukset: 


Saarinen, Aino
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219161
Tiivistelmä
Tarkkaavaisuudet ja keskittymisen vaikeudet ovat yleistyneet viime vuosien aikana. ADHD-diagnoosin saaneiden suomalaisten nuorten osuus kasvoi 3,6 % vuodesta 2017 vuoteen 2022. Näiden tutkimustulosten valossa voidaan olettaa määrän kasvavan entisestään.

Tämän opinnäytetyön aiheena ovat olleet tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet ja niiden vaikutus korkeakouluopintoihin. Työn tarkoituksena on ollut löytää konkreettisia keinoja opintojen suorittamisen edistämiseen niin opiskelijan kuin oppilaitoksenkin toimesta. Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja tietoa on haettu erilaisista tietokannoista, ajantasaisista ja luotettavista aihealueen kirjallisuudesta sekä tieteellisistä artikkeleista.

Opinnäytetyössä hyödynnettyjen tutkimusten, tieteellisten artikkeleiden sekä aiheen kirjallisuuden perusteella on voitu todeta, että keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteet ovat yhteydessä heikompaan akateemiseen menestykseen sekä korkeampaan opintojen keskeyttämisprosenttiin. Tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeuksien kanssa oireilevaa opiskelijaa voidaan tukea monialaisesti niin oppilaitoksen, opettajien kuin opiskelijan itsensäkin toimesta. Oppilaitos voi muun muassa tukea opiskelijoita tarjoamalla erityistukea ja -järjestelyjä opinnoista suoriutumiseen. Opettajien toimesta opetusta ja oppimisympäristöä voi suunnitella ottamalla huomioon aistikuormituksen ja erilaisten ympäristöjen edut ja haitat, ja opiskelijan itse on hyvä tunnistaa vahvuutensa ja heikkoutensa opinnoissa, ja perehtyä ajanhallinnan keinoihin, organisointitaitoihin sekä omaan hyvinvointiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste