Laadunvarmistus linjasaneerauksessa : kylpyhuonesaneerauksen laatuvaatimukset osana linjasaneerausta
Takanen, Aaro (2025)
Takanen, Aaro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219182
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehitystyön toimeksiantajana on Consti Korjausrakentaminen Oy Jyväskylässä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa linjasaneerauksen laadunvarmistuksen ohjeita ja vaatimuksia, joiden avulla toteuttaa toimeksiantajalle kattava selvitys kylpyhuonesaneerauksen työvaiheiden laatuvaatimuksista osana linjasaneerausta. Tuotoksen tavoitteena on edistää toimeksiantajan laadunvarmistuksen tehokkuutta. Tuotos tulee toimimaan toimeksiantajan työnjohdon työvälineenä, jonka avulla he pystyvät ohjaamaan hankkeen laadunvarmistusta.
Työ toteutettiin haastattelulla, jossa kartoitettiin yrityksen tämänhetkistä laadunvarmistustoimia. Haastattelun sisältöä analysoitiin ja pyrittiin löytämään keinoja tehostamaan laadunvarmistusta. Tämän lisäksi työssä toteutettiin laaja katsaus kirjallisuuteen liittyen kylpyhuoneen laatuvaatimuksiin.
Tulosten analysoinnissa havaittiin, että laadunvarmistus on aikaa vievä prosessi, jota olisi mahdollista parantaa erilaisin keinoin. Opinnäytetyössä laadunvarmistusta pyrittiin parantamaan laatimalla kiteytetty laatuvaatimuusmuistio kylpyhuonesaneerauksen työvaiheista. Muistion avulla tieto olisi helposti saatavilla ja muistion pystyisi siirtämään Congrid -palveluun, joka toimisi laadunvarmistustyökaluna. Tutkimuksessa nousi myös esille dokumentoinnin osuus laadunvarmistuksessa, jota olisi tulevaisuudessa mahdollista kehittää mm. käyttämällä työvaiheen toteuttajan suorittamaa dokumentointia. Laadunvarmistus nähtiin tutkimuksessa äärimmäisen tärkeänä, jota olisi tärkeä yksinkertaistaa ja tehostaa.
Työ toteutettiin haastattelulla, jossa kartoitettiin yrityksen tämänhetkistä laadunvarmistustoimia. Haastattelun sisältöä analysoitiin ja pyrittiin löytämään keinoja tehostamaan laadunvarmistusta. Tämän lisäksi työssä toteutettiin laaja katsaus kirjallisuuteen liittyen kylpyhuoneen laatuvaatimuksiin.
Tulosten analysoinnissa havaittiin, että laadunvarmistus on aikaa vievä prosessi, jota olisi mahdollista parantaa erilaisin keinoin. Opinnäytetyössä laadunvarmistusta pyrittiin parantamaan laatimalla kiteytetty laatuvaatimuusmuistio kylpyhuonesaneerauksen työvaiheista. Muistion avulla tieto olisi helposti saatavilla ja muistion pystyisi siirtämään Congrid -palveluun, joka toimisi laadunvarmistustyökaluna. Tutkimuksessa nousi myös esille dokumentoinnin osuus laadunvarmistuksessa, jota olisi tulevaisuudessa mahdollista kehittää mm. käyttämällä työvaiheen toteuttajan suorittamaa dokumentointia. Laadunvarmistus nähtiin tutkimuksessa äärimmäisen tärkeänä, jota olisi tärkeä yksinkertaistaa ja tehostaa.