Arkipäivän teknologiat ja digitaaliset palvelut ikäihmisten itsenäisen asumisen tukemisessa: toimintaterapian näkökulma
Naumanen, Hanna-Maaria (2025)
Naumanen, Hanna-Maaria
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa olemassa olevan tutkimustiedon kautta toimintaterapian näkökulmasta, kuinka ikäihmisten itsenäistä ikääntymistä ja asumista omassa kodissaan voidaan tukea arkipäivän teknologioiden ja digitaalisten palveluiden avulla. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä haasteita ja mahdollisuuksia ikäihmiset kohtaavat arjessaan teknologioihin liittyen ja löytää keinoja, joilla kuntoutusalan ammattilaiset voivat vastata näihin haasteisiin. Vaikka teknologioiden avulla voidaan näyttöön perustuvasti tukea ikäihmisten itsenäistä pärjäämistä omassa kodissaan, tulee toimintaterapeuttien olla tietoisia, mitä haasteita tähän liittyy, sillä erilaiset vaikeudet käyttää arkipäivän teknologiota voivat estää ikäihmisiä hyödyntämästä niitä tarkoituksenmukaisella tavalla ja lisätä eriarvoisuutta ja syrjäytymisen riskiä.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koottiin kahdesta eri tietokannasta, Cinahl Ultimatesta ja Pubmedistä, ja aineiston kautta pyrittiin löytämään arjen teknologioiden käyttöön ja hyväksymiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Toimintaterapian kontekstin kautta tarkasteltuna myös saavutettavuus ja osallisuuden tukeminen olivat näkökulmia, joita pyrittiin nostamaan esiin. Tulokset osoittivat, että ikäihmisten kohdalla yleisimmät haasteet teknologioiden käytössä liittyvät saavutettavuusongelmiin, laitteiden heikkoon suunnitteluun, sekä niin ikäihmisten itsensä, kuin myös kuntoutusalan ammattilaisten riittämättömään teknologiaosaamisen ja tiedon puutteeseen. Tulosten perusteella arkipäivän teknologioiden ja digitaalisten palveluiden avulla on mahdollista tukea ikäihmisten osallisuutta ja ehkäistä syrjäytymistä, joka taas voi parantaa ikäihmisten kokemusta elämänlaadusta ja vahvistaa itsenäistä ikääntymistä omassa kodissa.
Toimintaterapian näkökulmasta ratkaisevaa on auttaa ikäihmisiä sopeutumaan teknologiseen toimintaympäristöön ja edistää heidän kykyään käyttää teknologisia laitteita. Tarpeisiin perustuva yksilöllinen tuki ja ohjaus ja turvallisen, oppimista edistävän oppimisympäristön mahdollistaminen parantavat ikäihmisten mahdollisuuksia käyttää arjen teknologioita ja luo perustan hyödyntää paremmin myös erilaisia digitaalisia palveluita. Arkipäivän teknologioita ja digitaalisia palveluita on perusteltua hyödyntää ikäihmisten itsenäisen ikääntymisen tukemisessa, silloin kun niiden käyttö perustuu luotettavaan näyttöön, sekä huomioi yksilölliset valmiudet, toiveet ja tarpeet. The purpose of the thesis was to explore, based on existing research data, how aging in place can be supported through everyday technologies and digital services from an occupational therapy perspective. The aim was to identify the challenges and opportunities elderly people face in their daily lives related to technologies and to find ways rehabilitation professionals can respond these challenges. While technology can, based on evidence, to be used support independent living of the elderly, occupational therapists need to be aware of the associated challenges. Difficulties in using everyday technologies may prevent older adults from utilizing them effectively, potentially increasing inequality and the risk of social exclusion.
The work was conducted as a descriptive literature review. The data was collected from two different databases, Cinahl Ultimate and PubMed, with the aim to identify the challenges and opportunities related to the use and acceptance of everyday technologies. Accessibility and participation were also key aspects that were highlighted through the context of occupational therapy. The results indicated that the most common challenges faced by older adults in using technologies relate to accessibility issues, poorly designed devices, and a lack of knowledge and technological competence, both among elderly individuals themselves and rehabilitation professionals. Based on the findings, everyday technologies and digital services can help support older adults' participation and reduce the risk of social exclusion, which in turn can enhance their quality of life and strengthen independent aging at home.
From an occupational therapy perspective, it is significant to help elderly people adapt to the technological environment and to enhance their ability to use technological devices. Individualized support based on needs and enabling a safe learning-oriented environment along with guidance, improves elderly people's ability to use everyday technologies and creates a foundation for better access to digital services. It is recommended to use everyday technologies and digital services to support independent living of elderly people when their implementation is based on reliable evidence, and considers individual capabilities, preferences and needs.
Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koottiin kahdesta eri tietokannasta, Cinahl Ultimatesta ja Pubmedistä, ja aineiston kautta pyrittiin löytämään arjen teknologioiden käyttöön ja hyväksymiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Toimintaterapian kontekstin kautta tarkasteltuna myös saavutettavuus ja osallisuuden tukeminen olivat näkökulmia, joita pyrittiin nostamaan esiin. Tulokset osoittivat, että ikäihmisten kohdalla yleisimmät haasteet teknologioiden käytössä liittyvät saavutettavuusongelmiin, laitteiden heikkoon suunnitteluun, sekä niin ikäihmisten itsensä, kuin myös kuntoutusalan ammattilaisten riittämättömään teknologiaosaamisen ja tiedon puutteeseen. Tulosten perusteella arkipäivän teknologioiden ja digitaalisten palveluiden avulla on mahdollista tukea ikäihmisten osallisuutta ja ehkäistä syrjäytymistä, joka taas voi parantaa ikäihmisten kokemusta elämänlaadusta ja vahvistaa itsenäistä ikääntymistä omassa kodissa.
Toimintaterapian näkökulmasta ratkaisevaa on auttaa ikäihmisiä sopeutumaan teknologiseen toimintaympäristöön ja edistää heidän kykyään käyttää teknologisia laitteita. Tarpeisiin perustuva yksilöllinen tuki ja ohjaus ja turvallisen, oppimista edistävän oppimisympäristön mahdollistaminen parantavat ikäihmisten mahdollisuuksia käyttää arjen teknologioita ja luo perustan hyödyntää paremmin myös erilaisia digitaalisia palveluita. Arkipäivän teknologioita ja digitaalisia palveluita on perusteltua hyödyntää ikäihmisten itsenäisen ikääntymisen tukemisessa, silloin kun niiden käyttö perustuu luotettavaan näyttöön, sekä huomioi yksilölliset valmiudet, toiveet ja tarpeet.
The work was conducted as a descriptive literature review. The data was collected from two different databases, Cinahl Ultimate and PubMed, with the aim to identify the challenges and opportunities related to the use and acceptance of everyday technologies. Accessibility and participation were also key aspects that were highlighted through the context of occupational therapy. The results indicated that the most common challenges faced by older adults in using technologies relate to accessibility issues, poorly designed devices, and a lack of knowledge and technological competence, both among elderly individuals themselves and rehabilitation professionals. Based on the findings, everyday technologies and digital services can help support older adults' participation and reduce the risk of social exclusion, which in turn can enhance their quality of life and strengthen independent aging at home.
From an occupational therapy perspective, it is significant to help elderly people adapt to the technological environment and to enhance their ability to use technological devices. Individualized support based on needs and enabling a safe learning-oriented environment along with guidance, improves elderly people's ability to use everyday technologies and creates a foundation for better access to digital services. It is recommended to use everyday technologies and digital services to support independent living of elderly people when their implementation is based on reliable evidence, and considers individual capabilities, preferences and needs.