Tutortoiminnan kehittäminen koulutuskeskus Jedun yksikössä Kalajoella
Rautakoski, Maria (2025)
Rautakoski, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kalajoella toisen asteen koulutusta tarjoava JEDU eli Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tutortoimintaa. Kouluissa tutortoiminnalla voidaan omalta osaltaan vaikuttaa nuorten osallisuuteen, auttaa nuoria ryhmäytymään sekä kiinnittymään kouluyhteisöön.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen projekti, joka toteutettiin neljän intervention avulla yhden opiskelijaryhmän kanssa. Interventioiden tavoitteena oli vaikuttaa positiivisesti opiskelijaryhmän vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin sekä edistää opiskelijoiden osallisuutta. Interventioihin osallistui vaihtelevasti 15–17 opiskelijaa, jotka olivat iältään 15–30-vuotiaita nuoria.
Opinnäytetyön tehtävänä oli kuvata kehittämisprosessi, ja interventioiden kautta päästiin kehittämään tutortoimintaa. Lopputuotoksena syntyi vuosikello, joka tehtiin yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Tutortoiminnan kehittämistä kuvataan PDCA-mallia hyödyntäen. Opinnäytetyössä on käytetty tietoperustana sosiaalipedagogiikkaa sekä aikaisemmin tutkittua tietoa ryhmäyttämisen hyödyistä ja osallisuuden vaikutuksesta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen projekti, joka toteutettiin neljän intervention avulla yhden opiskelijaryhmän kanssa. Interventioiden tavoitteena oli vaikuttaa positiivisesti opiskelijaryhmän vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin sekä edistää opiskelijoiden osallisuutta. Interventioihin osallistui vaihtelevasti 15–17 opiskelijaa, jotka olivat iältään 15–30-vuotiaita nuoria.
Opinnäytetyön tehtävänä oli kuvata kehittämisprosessi, ja interventioiden kautta päästiin kehittämään tutortoimintaa. Lopputuotoksena syntyi vuosikello, joka tehtiin yhdessä opiskelijaryhmän kanssa. Tutortoiminnan kehittämistä kuvataan PDCA-mallia hyödyntäen. Opinnäytetyössä on käytetty tietoperustana sosiaalipedagogiikkaa sekä aikaisemmin tutkittua tietoa ryhmäyttämisen hyödyistä ja osallisuuden vaikutuksesta.