ELY-keskus valtakunnallisen Pk-rahoitusneuvontapalvelun kehittäminen
Laaninen, Vesa (2025)
Laaninen, Vesa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuonna 2021 perustetun pk-rahoitusneuvontapalvelun vaikutuksia ELY-keskusten yritysrahoitustoimintaan ja etsiä kehittämisideoita toiminnan parantamiseksi. Tutkimuksen ajankohta sijoittui ELY-keskusuudistuksen kynnykselle, jolloin valmisteltiin elinvoimakeskusuudistusta. Tutkimuskysymys oli: Miten henkilöstö ja keskeiset yhteistyökumppanit kokevat yhteisen Pk-rahoitusneuvontapalvelun merkityksen ja vaikutukset, ja millaisia kehitysehdotuksia he esittävät palvelun jatkokehittämiseksi?
Opinnäytetyö toteutettiin osana ESR+ -rahoitteista NEUVOA-hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa pk-yritysten avainhenkilöiden ja ELY-keskusten yritysrahoituspalveluiden parissa työskentelevien asiantuntijoiden osaamista sekä rakentaa ja vakiinnuttaa julkisten yrityspalvelutoimijoiden verkostoja. Tämä opinnäytetyö keskittyi toimintaympäristön analysointiin ja perusteluiden etsimiseen valtakunnallisen pk-rahoitusneuvontatoiminnan vakiinnuttamiseksi.
Tietoperusta keskittyi arvonmuodostuksen teoriaan, asiakkaan arvon yhteisluomiseen ja julkisen palvelun arvonmuodostukseen. Lisäksi tarkasteltiin palvelumuotoilua keskeisenä kehittämismenetelmänä. Lähestymistapa korosti asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen merkitystä julkisten palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimukset, jotka oli suunnattu henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Strukturoiduilla kysymyksillä selviteltiin vastaajien kokemuksia, näkemyksiä ja kehittämisideoita valtakunnallisesta pk-rahoitusneuvonnasta. Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimustulokset analysoitiin systemaattisesti, ja niiden pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa palvelun nykytilasta ja antoi suuntaviivoja tulevaisuuden kehittämistoimenpiteille.
Opinnäytetyö toteutettiin osana ESR+ -rahoitteista NEUVOA-hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa pk-yritysten avainhenkilöiden ja ELY-keskusten yritysrahoituspalveluiden parissa työskentelevien asiantuntijoiden osaamista sekä rakentaa ja vakiinnuttaa julkisten yrityspalvelutoimijoiden verkostoja. Tämä opinnäytetyö keskittyi toimintaympäristön analysointiin ja perusteluiden etsimiseen valtakunnallisen pk-rahoitusneuvontatoiminnan vakiinnuttamiseksi.
Tietoperusta keskittyi arvonmuodostuksen teoriaan, asiakkaan arvon yhteisluomiseen ja julkisen palvelun arvonmuodostukseen. Lisäksi tarkasteltiin palvelumuotoilua keskeisenä kehittämismenetelmänä. Lähestymistapa korosti asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen merkitystä julkisten palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimukset, jotka oli suunnattu henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille. Strukturoiduilla kysymyksillä selviteltiin vastaajien kokemuksia, näkemyksiä ja kehittämisideoita valtakunnallisesta pk-rahoitusneuvonnasta. Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimustulokset analysoitiin systemaattisesti, ja niiden pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa palvelun nykytilasta ja antoi suuntaviivoja tulevaisuuden kehittämistoimenpiteille.