Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TikTok-markkinoinnin eettisyys kuluttajien näkökulmasta

Hautala, Neea (2025)

 
Avaa tiedosto
Hautala_Neea.pdf (4.840Mt)
Lataukset: 


Hautala, Neea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on TikTok-markkinoinnin eettisyys kuluttajien näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin kuluttajat tunnistavat TikTokissa esiintyvän markkinoinnin, miten he siihen suhtautuvat ja mitä eettisiä huolenaiheita siihen liitetään. Lisäksi haluttiin selvittää, pitävätkö kuluttajat TikTokissa esiintyvää vaikuttajamarkkinointia luotettavana.

Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aiheeseen perehdyttiin kirjallisuuden pohjalta, minkä jälkeen laadittiin kyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla ja vastaukset kerättiin julkisesti jaetun kyselylinkin avulla, joka jaettiin tekijän omien sosiaalisen median kanavien, Instagramin, LinkedInin sekä TikTokin kautta vastaajille. 88 % vastaajista olivat 18–34-vuotiaita ja tulosten tarkempi analyysi rajattiin kyseiseen kohderyhmään.

Tutkimukseen vastanneista 18–34-vuotiaista kuluttajista tunnistaa TikTok-markkinoinnin erittäin helposti, ja suurin osa pitää sitä eettisenä (85 %). Markkinoinnin muodoista TikTokissa suurin osa vastaajista luotti enemmän yritysten omiin mainoksiin kuin vaikuttajien tekemiin kaupallisiin yhteistöihin sekä tunnistaa helpommin yritysten omat mainokset. Eniten kuluttajat toivovat eettisiä parannuksia mainonnan läpinäkyvyyteen ja selkeyteen, alaikäisten kuluttajien suojeluun, vaikuttajien yhteistyökumppaneiden valintaan, jossa täytyisi korostaa arvopohjasuutta rahallisten korvausten sijaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste