Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esihenkilöiden kokemuksia työntekijäkokemuksen johtamisesta ravintola-alalla

Ahonen, Larissa (2025)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Larissa.pdf (926.1Kt)
Lataukset: 


Ahonen, Larissa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219341
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on työnantajan ja työntekijän välistä vuorovaikutusta. Hyvä työntekijäkokemus ei vain tapahdu, vaan se johdetaan. Sitä johdetaan ymmärtämällä ja tuntemalla työntekijät. (Luukka 2019, 128.)

Tässä opinnäytetyössä tutkitaan esihenkilöiden näkökulmasta työntekijäkokemuksen johtamista ja ravintolapäälliköiden omia kokemuksia aiheesta. Tavoitteena oli kehittää Konttiravintola Mortonin esihenkilöiden työkaluja johtaa työntekijäkokemusta ja yrityskulttuuria. Tutkimuksessa työntekijäkokemuksen aihealueet rajattiin toimeksiantajan arvojen mukaan, koska niiden pohjalta koko organisaation toiminta ja ajattelu tapahtuu, ja niillä on suurin merkitys työntekijäkokemukseen.

Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa haastateltiin Konttiravintola Mortonin useiden toimipisteiden ravintolapäälliköitä ja tehtiin analyysia vastausten perusteella teemoittamalla ja löytämällä yhdistäviä tekijöitä. Tutkimus perustui esihenkilöiden omiin kokemuksiin muun muassa valmentavan johtamisen ja yrityksen arvojen pohjalta. Tietoperustassa kerrotaan tarkemmin työntekijäkokemuksesta, valmentavasta johtamisesta ja yrityskulttuurista, sekä avataan Konttiravintola Mortonin johtavia ajatuksia ja arvoja.

Tutkimustuloksissa yrityksen arvot nousivat pääteemaksi. Arvoja peilaten yrityskulttuurin merkitys oli pääroolissa työntekijäkokemuksen johtamisessa. Tutkimuksessa ja tuloksissa huomattiin, että Mortonissa asiat ovat poikkeuksellisen hyvällä mallilla ja voidaan todeta, että johtamisella on kaikista merkittävin voima työntekijäkokemukseen. Esihenkilön toiminta vaikuttaa lähes kaikkeen mitä työntekijä kokee ja tuntee.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste