Verkkokaupan kehittäminen ja asiakaskokemus
Mahlamäki, Leevi; Koskela, Juuso (2025)
Mahlamäki, Leevi
Koskela, Juuso
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Lakeus Sportin verkkokaupan asiakaskokemusta. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä verkkokauppaan ja verkkokauppakokemukseen. Toisena tavoitteena oli analysoida toimeksiantajayrityksen verkkokauppaa. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa verkkokauppaan liittyvä asiakastutkimus Lakeus Sportin verkkokauppa-asiakkaille.
Verkkokaupan merkitys on kasvanut merkittävästi viime vuosina, ja monille yrityksille se on noussut tärkeäksi tulonlähteeksi kivijalkamyymälöiden rinnalle. Tällainen muutos on ollut myös havaittavissa Seinäjoen keskustassa sijaitsevan kohdeyrityksen, Lakeus Sportin, toiminnassa. Lakeus Sport on kokenut merkittävää kasvua verkkokauppamyyntinsä osalta, mikä on korostanut tarvetta verkkokaupan jatkuvalle kehittämiselle ja asiakasystävällisyyden parantamiselle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lakeus Sportin verkkokauppaa asiakasystävällisemmäksi, jotta asiakaskokemus verkkokaupassa olisi mahdollisimman erinomainen. Hyvin toimiva verkkokauppa on keskeinen tekijä asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden lisäämisessä, ja siksi on tärkeää arvioida ja parantaa verkkokaupan käyttäjäkokemusta jatkuvasti.
Kehittämissuunnitelman taustalla oli asiakastyytyväisyyskysely, joka toteutettiin verkkokaupan asiakkaille. Kyselyyn saatiin vastauksia 36 asiakkaalta, ja sen avulla kerätyt vastaukset tarjoavat arvokasta tietoa asiakkaiden kokemuksista ja toiveista. Tämän tiedon pohjalta kehitettiin suunnitelma, joka auttaa Lakeus Sportia parantamaan verkkokaupan toimivuutta ja asiakaspalvelua. Suunnitelma kattaa käytännön toimenpiteet ja suositukset, joiden avulla voidaan nostaa asiakaskokemuksen tasoa ja tukea yrityksen kasvua verkkokauppasektorilla.
Työn tuloksena saavutetut parannukset eivät ainoastaan edistä asiakkaiden tyytyväisyyttä vaan myös vahvistavat Lakeus Sportin asemaa kilpailussa ja tukevat sen pitkäaikaista menestystä verkkokauppamarkkinoilla.
Verkkokaupan merkitys on kasvanut merkittävästi viime vuosina, ja monille yrityksille se on noussut tärkeäksi tulonlähteeksi kivijalkamyymälöiden rinnalle. Tällainen muutos on ollut myös havaittavissa Seinäjoen keskustassa sijaitsevan kohdeyrityksen, Lakeus Sportin, toiminnassa. Lakeus Sport on kokenut merkittävää kasvua verkkokauppamyyntinsä osalta, mikä on korostanut tarvetta verkkokaupan jatkuvalle kehittämiselle ja asiakasystävällisyyden parantamiselle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lakeus Sportin verkkokauppaa asiakasystävällisemmäksi, jotta asiakaskokemus verkkokaupassa olisi mahdollisimman erinomainen. Hyvin toimiva verkkokauppa on keskeinen tekijä asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden lisäämisessä, ja siksi on tärkeää arvioida ja parantaa verkkokaupan käyttäjäkokemusta jatkuvasti.
Kehittämissuunnitelman taustalla oli asiakastyytyväisyyskysely, joka toteutettiin verkkokaupan asiakkaille. Kyselyyn saatiin vastauksia 36 asiakkaalta, ja sen avulla kerätyt vastaukset tarjoavat arvokasta tietoa asiakkaiden kokemuksista ja toiveista. Tämän tiedon pohjalta kehitettiin suunnitelma, joka auttaa Lakeus Sportia parantamaan verkkokaupan toimivuutta ja asiakaspalvelua. Suunnitelma kattaa käytännön toimenpiteet ja suositukset, joiden avulla voidaan nostaa asiakaskokemuksen tasoa ja tukea yrityksen kasvua verkkokauppasektorilla.
Työn tuloksena saavutetut parannukset eivät ainoastaan edistä asiakkaiden tyytyväisyyttä vaan myös vahvistavat Lakeus Sportin asemaa kilpailussa ja tukevat sen pitkäaikaista menestystä verkkokauppamarkkinoilla.