Matka myyjäksi : oman ammatillisen kehittymisen tarkastelua käytännön työssä
Halmela, Jasse (2025)
Halmela, Jasse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219349
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin puhelinmyynnin ja tapaamisten sopimisen tehtäviä bookkaajan roolissa B2B-ympäristössä. Työn tarkoituksena oli seurata ja analysoida tekijän ammatillista ja henkilökohtaista kehittymistä neljän kuukauden mittaisella jaksolla, jonka aikana hän toimi osana myyntiorganisaatiota. Työn tavoitteena oli kuvata kehitysprosessia sekä tuoda esiin, miten käytännön työ, koulutus ja esihenkilöltä saatu palaute vaikuttivat oppimiseen. Työ rajattiin koskemaan puhelinmyyntiä, jossa päätavoitteena oli sopia tapaamisia yrityksien välille.
Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa asiakaskohtaamisen merkitystä, myynnin prosessia ja itsereflektiota osana ammatillista kasvua. Työn toteutus perustui viikoittaiseen seuranta- ja reflektointimalliin, one-to-one-keskusteluihin esihenkilön kanssa sekä kvantitatiivisiin mittareihin, kuten soittojen määrään ja sovittujen tapaamisten lukumäärään. Lisäksi työn alkuvaiheessa käytiin läpi koulutuspäivien sisältöjä ja niissä harjoiteltuja taitoja. Tarkastelujakso toteutettiin keväällä 2025.
Työn tuloksena havaittiin, että puhelinmyynnissä kehittyminen edellyttää jatkuvaa harjoittelua, itsensä johtamista ja kykyä vastaanottaa palautetta. Kehityskeskustelut osoittautuivat keskeiseksi tukimuodoksi oppimisessa. Kehitystä tapahtui erityisesti vuorovaikutustaidoissa, vastaväitteiden käsittelyssä sekä itsevarmuudessa. Työ osoitti, että määrätietoinen työskentely, tavoitteellinen seuranta ja avoin reflektointi tukevat sekä myynnillistä osaamista, että henkilökohtaista kasvua.
Tietoperustassa käsiteltiin muun muassa asiakaskohtaamisen merkitystä, myynnin prosessia ja itsereflektiota osana ammatillista kasvua. Työn toteutus perustui viikoittaiseen seuranta- ja reflektointimalliin, one-to-one-keskusteluihin esihenkilön kanssa sekä kvantitatiivisiin mittareihin, kuten soittojen määrään ja sovittujen tapaamisten lukumäärään. Lisäksi työn alkuvaiheessa käytiin läpi koulutuspäivien sisältöjä ja niissä harjoiteltuja taitoja. Tarkastelujakso toteutettiin keväällä 2025.
Työn tuloksena havaittiin, että puhelinmyynnissä kehittyminen edellyttää jatkuvaa harjoittelua, itsensä johtamista ja kykyä vastaanottaa palautetta. Kehityskeskustelut osoittautuivat keskeiseksi tukimuodoksi oppimisessa. Kehitystä tapahtui erityisesti vuorovaikutustaidoissa, vastaväitteiden käsittelyssä sekä itsevarmuudessa. Työ osoitti, että määrätietoinen työskentely, tavoitteellinen seuranta ja avoin reflektointi tukevat sekä myynnillistä osaamista, että henkilökohtaista kasvua.