Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Reaaliaikaista äänen aaltomuodon manipulointia tekstipohjaisella äänityökalulla

Rustholkarhu, Roope (2025)

Avaa tiedosto
Rustholkarhu_Roope.pdf (895.6Kt)
TextMorph - Pre-Alpha Showcase (214.8Mt)
Lataukset: 


Rustholkarhu, Roope
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219347
Tiivistelmä
Tekstipohjaisten audiosovellusten keskuudessa havaittiin puutetta tämänlaisten sovellusten monipuolisuudessa sekä niiden ulosannin satunnaisuudessa. Tämä opinnäytetyö käsittelee kyseisten ongelmien ratkomista kehittämällä äänityökalun nimeltä TextMorph, jolla käyttäjä pystyy manipuloimaan suoraan tuloäänen aaltomuotoa sovelluksen käyttöliittymän tekstikenttään syötetyn tekstin perusteella. Työn tavoitteena oli antaa käyttäjälle mahdollisimman paljon vaihtoehtoja muokata ääntä, samalla luoden käyttäjälle illuusion sovelluksen ulosannin satunnaisuudesta, rohkaisten käyttäjää improvisoimaan. TextMorphin käytöstä hyötyviksi kohderyhmiksi havaittiin muun muassa artistit, musiikkituottajat, ohjelmistokehittäjät, sekä musiikkiteknologian opiskelijat ja opettajat.

TextMorph toteutettiin nimenomaan ääniohjelmistojen kehitystä varten tehdyllä C++-kehyksellä nimeltä JUCE. Sen avulla TextMorph saatiin toimimaan itsenäisenä sovelluksena sekä liitännäisenä audiotyöasemissa, hyödyntäen yleisimpiä liitännäisstandardeja, kuten VST3, AAX, ja AU. Sovelluksen kehitysympäristö perustettiin JUCE-kehyksen tarjoamalla Projucer-ohjelmalla. Ohjelmointi tapahtui Visual Studio Community 2022 –kehitysympäristössä. TextMorphin säädettävät parametrit saatiin toimimaan JUCE:n AudioProcessorValueTreeState-luokalla. Graafinen käyttöliittymä suunniteltiin ensin konseptiksi Figmalla, minkä jälkeen se toteutettiin JUCE:n LookAndFeel-luokalla. Äänenkäsittelyketju toteutettiin myös JUCE:lla. TextMorphin efektit toteutettiin myös JUCE:lla ja niiden algoritmit CMath-kirjastolla. Sovelluksen istuntojen tallennus toteutettiin JUCE:lla ja XML-serialisoinnilla.

Tuotoksena syntyi toimiva, monikäyttöinen, ja modulaarinen äänisovellus, jolla käyttäjä voi muokata valitsemaansa lähdeääntä niin voimakkaasti kuin haluaa. Suurin osa projektin tavoitteista saavutettiin, mutta laajempi testaus sekä projektin paketointi jäivät toteuttamatta. Projekti laajensi näkökulmaa ohjelmistokehityksen osa-alueista sekä syvensi ymmärrystä ääniohjelmoinnista ja äänitekniikasta. Sovellus ilmoitettiin julkaistavaksi kaupallisena tuotoksena, kun projekti on paketoitu ja jatkokehityksessä huomioon otetut parannukset on toteutettu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste