Vertailu alkoholijuomia koskevasta markkinointilainsäädännöstä Suomessa ja Saksassa
Lind, Ella (2025)
Lind, Ella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219462
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vertailtiin alkoholijuomien markkinointia koskevaa lainsäädäntöä Suomessa ja Saksassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä alkoholijuomien markkinoinnin sääntelyssä on Suomessa ja Saksassa. Aihe oli ajankohtainen erityisesti uusien alkoholipoliittisten linjausten vuoksi.
Työssä esitellään keskeistä sanastoa ja aineistona ollutta lainsäädäntöä ja alan itsesääntelyä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä oikeustieteellistä oikeusvertailua soveltaen. Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2025.
Vertailun perusteella Suomessa alkoholimarkkinointi on tarkemmin säädeltyä ja väkevien alkoholijuomien markkinointi on lähtökohtaisesti kielletty. Saksassa alkoholimarkkinointi on lainsäädännöllisesti vapaampaa ja perustuu alan vahvaan itsesääntelyyn.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että maat rajoittavat alkoholimarkkinointia haittojen ehkäisemiseksi. Suomessa alkoholijuomien markkinointi on tiukempaa ja yksityiskohtaisempaa ja Saksassa vapaampaa. Työstä voi olla hyötyä toimijoille, jotka haluavat markkinoida alkoholijuomatuotetta Suomessa tai Saksassa.
Työssä esitellään keskeistä sanastoa ja aineistona ollutta lainsäädäntöä ja alan itsesääntelyä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkimusmenetelmänä oikeustieteellistä oikeusvertailua soveltaen. Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2025.
Vertailun perusteella Suomessa alkoholimarkkinointi on tarkemmin säädeltyä ja väkevien alkoholijuomien markkinointi on lähtökohtaisesti kielletty. Saksassa alkoholimarkkinointi on lainsäädännöllisesti vapaampaa ja perustuu alan vahvaan itsesääntelyyn.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että maat rajoittavat alkoholimarkkinointia haittojen ehkäisemiseksi. Suomessa alkoholijuomien markkinointi on tiukempaa ja yksityiskohtaisempaa ja Saksassa vapaampaa. Työstä voi olla hyötyä toimijoille, jotka haluavat markkinoida alkoholijuomatuotetta Suomessa tai Saksassa.