Liikuntaan motivoivan mobiilisovelluksen käyttöliittymäprototyypin kehittäminen
Böös, Tiina (2025)
Böös, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219335
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää liikuntaan motivoivan mobiilisovelluksen käyttöliittymäprototyyppi. Kehityksen tuotoksina olivat määritysdokumentit ja prototyyppi. Tutkimuksessa saatiin selville, millaisia ominaisuuksia liikuntaan motivoivassa mobiilisovelluksessa oli ja siinä kehitettiin määrittelydokumentit liikuntasovelluksen toteuttamista varten sekä toteutettiin käyttöliittymäprototyyppi, joka kuvasi liikuntaan motivoivan, yhtenäisen liikuntasovelluksen ominaisuuden.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli tutkimuksellinen kehitystyö, jossa kehitystyön menetelmänä käytettiin UX-suunnitteluprosessia ja näkökulmana oli sovelluksen liikuntaan motivoivat ominaisuudet.
Käyttöliittymäprototyyppiä kehittäessä noudatettiin UX-suunnitteluprosessia ja eläydyttiin lisäliikuntamotivaatiota kaipaavan käyttäjän osaan, jonka perusteella laadittiin asiakaspersoona sekä asiakaspolkuja, joissa kuvailtiin sovelluksen käyttötilanteita ja käyttäjän toimintoja ja odotuksia. Asiakaspersoonan ja -polkujen lisäksi määritysdokumentteina luotiin käyttäjätarinanpolku, jossa kuvailtiin toimintoja sovelluksen näkökulmasta.
Käyttöliittymäprototyyppinä esiteltiin tavoitteiden asettamiseen sekä liikuntaohjelman valintaan ja seuraamisen liittyvä ominaisuus. Prototyypissä otettiin huomioon liikuntaan motivoivista sovelluksen ominaisuuksista erityisesti käyttöliittymän selkeys ja helppokäyttöisyys, sovelluksen kokonaisvaltaisuus, edistymisen ja suoritusten tarkastelu sekä sovelluksen personointi.
Kehitystyössä määritettiin prototyyppiä laajemmin liikuntasovelluksen ominaisuuksia ja toimintoja käyttäjätarinan polussa. Siinä esiteltiin liikuntaohjelmaan liittyvää ominaisuutta tarkemmin ja lisäksi kuvailtiin erityyppisten liikuntaharjoitusten tekemistä. Käyttäjätarinan polussa suunniteltiin myös liikuntaan kannustavia ilmoituksia sekä tulosten ja edistymisen tarkastelua kuvailevia toimintoja.
Jatkokehityksessä liikuntaan motivoivan mobiilisovelluksen käyttöliittymäprototyyppi voidaan laajentaa julkaistavaksi liikuntasovellukseksi. The aim of the thesis was to develop a user interface prototype for a mobile application that motivates physical exercise. The research identified the features of a mobile application that motivates physical exercise, developed specification documents for the implementation of the mobile application, and implemented a user interface prototype that described the features of mobile application that motivates user to exercise.
The research method used in the thesis was developmental research, where the UX design process was used as the method and the application's motivating factors were used as the perspective. The user interface prototype was developed using the UX design process and a user persona, user journeys and a user story journey were created as specification documents.
The user interface prototype presented a feature related to setting goals and selecting and performing a physical exercise program. The prototype considered the application's features that motivates physical exercise, especially the clarity and usability of the user interface, the comprehensiveness of the application, the notification of user’s progress and performance, and the personalization of the application.
In the user story journey, the developmental research defined the features of the mobile application in a more extensive way than in the prototype. It presented the feature related to the physical exercise program in more detail and described the performance of different types of physical exercises. Notifications encouraging user to exercise and actions describing results and progress were also designed in the user story path.
In further development, the user interface prototype of the mobile application to motivate physical exercise can be expanded into a publishable mobile application.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli tutkimuksellinen kehitystyö, jossa kehitystyön menetelmänä käytettiin UX-suunnitteluprosessia ja näkökulmana oli sovelluksen liikuntaan motivoivat ominaisuudet.
Käyttöliittymäprototyyppiä kehittäessä noudatettiin UX-suunnitteluprosessia ja eläydyttiin lisäliikuntamotivaatiota kaipaavan käyttäjän osaan, jonka perusteella laadittiin asiakaspersoona sekä asiakaspolkuja, joissa kuvailtiin sovelluksen käyttötilanteita ja käyttäjän toimintoja ja odotuksia. Asiakaspersoonan ja -polkujen lisäksi määritysdokumentteina luotiin käyttäjätarinanpolku, jossa kuvailtiin toimintoja sovelluksen näkökulmasta.
Käyttöliittymäprototyyppinä esiteltiin tavoitteiden asettamiseen sekä liikuntaohjelman valintaan ja seuraamisen liittyvä ominaisuus. Prototyypissä otettiin huomioon liikuntaan motivoivista sovelluksen ominaisuuksista erityisesti käyttöliittymän selkeys ja helppokäyttöisyys, sovelluksen kokonaisvaltaisuus, edistymisen ja suoritusten tarkastelu sekä sovelluksen personointi.
Kehitystyössä määritettiin prototyyppiä laajemmin liikuntasovelluksen ominaisuuksia ja toimintoja käyttäjätarinan polussa. Siinä esiteltiin liikuntaohjelmaan liittyvää ominaisuutta tarkemmin ja lisäksi kuvailtiin erityyppisten liikuntaharjoitusten tekemistä. Käyttäjätarinan polussa suunniteltiin myös liikuntaan kannustavia ilmoituksia sekä tulosten ja edistymisen tarkastelua kuvailevia toimintoja.
Jatkokehityksessä liikuntaan motivoivan mobiilisovelluksen käyttöliittymäprototyyppi voidaan laajentaa julkaistavaksi liikuntasovellukseksi.
The research method used in the thesis was developmental research, where the UX design process was used as the method and the application's motivating factors were used as the perspective. The user interface prototype was developed using the UX design process and a user persona, user journeys and a user story journey were created as specification documents.
The user interface prototype presented a feature related to setting goals and selecting and performing a physical exercise program. The prototype considered the application's features that motivates physical exercise, especially the clarity and usability of the user interface, the comprehensiveness of the application, the notification of user’s progress and performance, and the personalization of the application.
In the user story journey, the developmental research defined the features of the mobile application in a more extensive way than in the prototype. It presented the feature related to the physical exercise program in more detail and described the performance of different types of physical exercises. Notifications encouraging user to exercise and actions describing results and progress were also designed in the user story path.
In further development, the user interface prototype of the mobile application to motivate physical exercise can be expanded into a publishable mobile application.