Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Robottien ulkonäön vaikutus kuluttajien havaintoon ja luottamukseen: ostopreferenssien tutkimus Suomessa

Pekkala, Yuliya (2025)

 
Avaa tiedosto
Pekkala_Yuliya.pdf (3.358Mt)
Lataukset: 


Pekkala, Yuliya
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219433
Tiivistelmä
Sosiaaliset robotit näyttelevät yhä tärkeämpää roolia jokapäiväisessä elämässä, avaten uusia
mahdollisuuksia ja asettaen yhteiskunnalle haasteita kuluttajaluottamuksen alueella. Suomessa, jossa
arvostetaan teknologisia saavutuksia sekä tiukkoja yksityisyyden ja läpinäkyvyyden standardeja, robottien
havaitsemisen ymmärtäminen on ratkaisevan tärkeää näiden teknologioiden onnistuneelle integroinnille.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sosiaalisten robottien visuaalisten ja toiminnallisten ominaisuuksien
vaikutusta kuluttajien luottamukseen ja valmiuteen käyttää niitä suomalaisessa kontekstissa. Menetelmänä
käytettiin laadullista tutkimusta, joka sisälsi puolistrukturoituja haastatteluja 15 osallistujan kanssa, jotka
olivat kiinnostuneita robotiikkateknologioista.
Teemahaastattelujen analyysin tuloksena tunnistettiin keskeisiä teemoja, kuten valmius käyttää sosiaalisia
robotteja päivittäisessä elämässä, mieltymykset robottien visuaalisissa ja toiminnallisissa ominaisuuksissa,
kulttuuristen tekijöiden vaikutus teknologioiden havaitsemiseen sekä eettiset huolet liittyen autonomiaan
ja yksityisyyteen.
Tulokset osoittivat, että suomalaiset kuluttajat suosivat robotteja, joilla on minimalistinen muotoilu,
epäihmismäiset muodot ja neutraali väripaletti, mikä vastaa kulttuurisia arvoja, kuten yksinkertaisuutta ja
huomaamattomuutta. Luottamus robotteihin muodostui niiden läpinäkyvän toiminnallisuuden, suomen
kielen tuen ja vahvojen tietosuojakäytäntöjen perusteella. Samalla liiallinen ihmismäisyys herätti huolta
liittyen outo laakso ilmiöön.
Eettiset kysymykset, kuten mahdollinen valvonta ja kontrollin menetys, korostivat tarvetta tiukkojen
sääntelynormien käyttöönotolle robottien kehittämisessä. Valmistajille suositeltiin kulttuurisesti
sensitiivisten suunnitteluratkaisujen kehittämistä, kieliyhteensopivuuden varmistamista ja selkeiden
valvontamekanismien luomista.
Tutkimuksen tulokset syventävät ymmärrystä ihmisen ja robotin vuorovaikutuksesta ja korostavat
kulttuuristen sekä eettisten näkökulmien huomioimisen tärkeyttä sosiaalisten robottien suunnittelussa.
Jatkossa suositellaan robottien havaitsemisen tutkimista eri alueilla sekä niiden pitkän aikavälin sosiaalisten
vaikutusten tarkastelua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste