"Ollaan ystävien seurassa!" : Kuuntelijatutkimus Radio Helsingille
Nätynki, Heidi (2025)
Nätynki, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on Radio Helsingin kuuntelijakunta, millaisia sisältöjä he kuluttavat ja millaisia toiveita heillä on kanavaa kohtaan. Työ sai alkunsa Radio Helsingin omasta tarpeesta ymmärtää paremmin yleisöään sekä kehittää toimintaansa entistä kohdennetummin. Kuuntelijatutkimukset ovat paikallis- ja erikoisradioille tärkeitä työkaluja, kun halutaan tuottaa yleisöä puhuttelevia sisältöjä sekä saada kokonaisvaltaisempi kuva kuuntelijakunnasta. Opinnäytetyö linkittyy luontevasti aiempaan harjoitteluuni Radio Helsingillä keväällä 2024.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka toteutettiin Radio Helsingin verkkosivujen ja sosiaalisen median kautta keväällä 2025. Kyselyyn vastasi 904 henkilöä. Kysymysrunko sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä, ja se suunniteltiin palvelemaan erityisesti kanavan tuotantoa ja kehitystyötä. Analyysissä hyödynnettiin personaksia, joiden avulla vastauksista tunnistettiin keskeisiä teemoja ja kuuntelijaryhmiä. Tulosten perusteella muodostettiin kolme erilaista kuuntelijaprofiilia, jotka kuvaavat kanavan kuuntelijakunnan erilaisia motiiveja, tapoja ja arvoja, jotka vaikuttavat Radio Helsingin kuunteluun.
Tuloksista käy ilmi, että Radio Helsingin kuuntelijat ovat arvolähtöisiä, kulttuurista kiinnostuneita ja kanavaan poikkeuksellisen sitoutuneita. He kuluttavat kulttuuripalveluihin selvästi enemmän kuin keskivertosuomalainen ja arvostavat vastuullisuutta sekä laadukkaita sisältöjä. Kuuntelutottumukset painottuvat FM- ja on-demand-kuunteluun, ja kuuntelua ohjaavat kiinnostus yksittäisiin ohjelmiin ja erityisesti musiikkisisältöihin. Kysely tuotti Radio Helsingille ajankohtaista ja sovellettavaa tietoa sekä sisällöntuotannon että mainos- ja kumppanuusyhteistyön tueksi. Samalla se tarjoaa vertailupohjan aiempaan, vuoden 2023 kyselyyn ja osoittaa kehitystä sekä tutkimuksen toteutuksessa että analyysin syvyydessä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka toteutettiin Radio Helsingin verkkosivujen ja sosiaalisen median kautta keväällä 2025. Kyselyyn vastasi 904 henkilöä. Kysymysrunko sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä, ja se suunniteltiin palvelemaan erityisesti kanavan tuotantoa ja kehitystyötä. Analyysissä hyödynnettiin personaksia, joiden avulla vastauksista tunnistettiin keskeisiä teemoja ja kuuntelijaryhmiä. Tulosten perusteella muodostettiin kolme erilaista kuuntelijaprofiilia, jotka kuvaavat kanavan kuuntelijakunnan erilaisia motiiveja, tapoja ja arvoja, jotka vaikuttavat Radio Helsingin kuunteluun.
Tuloksista käy ilmi, että Radio Helsingin kuuntelijat ovat arvolähtöisiä, kulttuurista kiinnostuneita ja kanavaan poikkeuksellisen sitoutuneita. He kuluttavat kulttuuripalveluihin selvästi enemmän kuin keskivertosuomalainen ja arvostavat vastuullisuutta sekä laadukkaita sisältöjä. Kuuntelutottumukset painottuvat FM- ja on-demand-kuunteluun, ja kuuntelua ohjaavat kiinnostus yksittäisiin ohjelmiin ja erityisesti musiikkisisältöihin. Kysely tuotti Radio Helsingille ajankohtaista ja sovellettavaa tietoa sekä sisällöntuotannon että mainos- ja kumppanuusyhteistyön tueksi. Samalla se tarjoaa vertailupohjan aiempaan, vuoden 2023 kyselyyn ja osoittaa kehitystä sekä tutkimuksen toteutuksessa että analyysin syvyydessä.