Työhyvinvoinnin kehittäminen iäkkäiden asiakas- ja palveluohjauksessa
Saari, Heidi (2025)
Saari, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjauksen henkilöstön työhyvinvointia. Tavoitteena oli selvittää henkilöstön työhyvinvointia sekä luoda edellytyksiä asiakas- ja palveluohjauksen prosessikuvauksen kehittämiselle. Asiakas- ja palveluohjauksen henkilöstö koki suuren muutoksen työ- elämässään vuonna 2023, kun työantajaksi vaihtui Satakunnan hyvinvointialue. Muutoksen myötä henkilöstön työnkuvat uusiutuivat. Henkilöstö joutui nopeasti opettelemaan työtään uudestaan, tutustumaan uusiin työkavereihin ja esihenkilöön. Muutos tapahtui vauhdilla ja uutta opittavaa tuli vuoden sisällä koko ajan. Epävarmuus, suuret muutokset ja nopea opettelu uuteen koetteli monen työhyvinvointia.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistyön aiheen rajauksessa hyödynnettiin asiakas- ja palveluohjauksen henkilöstön vastauksia Työterveyslaitoksen Mitä kuuluu -työhyvinvointikyselyyn. Kehittämistyön aineisto kerättiin kehittämistyöpajoissa, jossa hyödynnettiin Topaasia -työhyvinvointipeliä ja aivoriihi -menetelmää. Työpajoista saatua laadullista aineistoa analysoitiin teemoittelemalla. Asiakas- ja palveluohjauksen henkilöstö koki kehittämisen tarpeelliseksi. Työpajan tuotoksena konkreettisiksi kehityskohteiksi muodostuivat tiedon jakaminen ja toimintatapojen näkyväksi tekeminen. Näiden kehittäminen sujuvoittaa työtä ja tukee työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämistä. Tämän kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää henkilöstön työhyvinvoinnin jatkokehittämisessä Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjauksessa. Jokaisen organisaation ja työyhteisön kehittämistarpeet ovat omanlaisiaan. Siksi tulokset eivät suoraan ole hyödynnettävissä muissa työyhteisöissä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Kehittämistyön aiheen rajauksessa hyödynnettiin asiakas- ja palveluohjauksen henkilöstön vastauksia Työterveyslaitoksen Mitä kuuluu -työhyvinvointikyselyyn. Kehittämistyön aineisto kerättiin kehittämistyöpajoissa, jossa hyödynnettiin Topaasia -työhyvinvointipeliä ja aivoriihi -menetelmää. Työpajoista saatua laadullista aineistoa analysoitiin teemoittelemalla. Asiakas- ja palveluohjauksen henkilöstö koki kehittämisen tarpeelliseksi. Työpajan tuotoksena konkreettisiksi kehityskohteiksi muodostuivat tiedon jakaminen ja toimintatapojen näkyväksi tekeminen. Näiden kehittäminen sujuvoittaa työtä ja tukee työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttämistä. Tämän kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää henkilöstön työhyvinvoinnin jatkokehittämisessä Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden asiakas- ja palveluohjauksessa. Jokaisen organisaation ja työyhteisön kehittämistarpeet ovat omanlaisiaan. Siksi tulokset eivät suoraan ole hyödynnettävissä muissa työyhteisöissä.