Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijöiden motivointi päivittäistavarakaupassa esihenkilön näkökulmasta

Kalliala, Ella (2025)

 
Avaa tiedosto
Kalliala_Ella.pdf (728.5Kt)
Lataukset: 


Kalliala, Ella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219239
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten esihenkilöt voivat motivoida työntekijöitään päivittäistavarakaupassa. Työssä selvitettiin lisäksi, mitkä tekijät vaikuttavat työmotivaatioon, mitä haasteita motivoimiseen liittyy, sekä miten sitä voidaan seurata. Työn tavoitteena oli muodostaa toimintasuosituksia päivittäistavarakauppojen esihenkilöille.

Työmotivaatio aiheena on tärkeä, sillä se vaikuttaa merkittävästi organisaation toimintaan ja tuloksellisuuteen. Motivoituneet työntekijät ovat sitoutuneempia, tehokkaampia ja tuottavampia, mikä heijastuu suoraan lisäksi työyhteisön ilmapiiriin sekä asiakaskokemukseen.

Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli työmotivaatiota, esihenkilötyötä yleisesti sekä päivittäistavarakauppaa tutkimusympäristönä. Tutkimuksen teoriaosuus pohjautui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, tutkimuksiin sekä artikkelilähteisiin.

Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, joka mahdollisti aiheen syvemmän tarkastelun. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi esihenkilöä. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu, joka suoritettiin neljälle eri päivittäistavarakaupassa työskentelevälle esihenkilölle. Lisäksi yksi haastattelu suoritettiin lomakehaastatteluna. Haastatteluissa kartoitettiin haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä työmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä, sen lisäämisestä, siihen liittyvistä haasteita ja seuraamisesta.

Tutkimus osoitti, että päivittäistavarakaupassa työskentelee monenlaisia ihmisiä eri elämäntilanteissa. Jokaiselle yksilöllä on omat motivaatiotekijänsä ja se tekeekin motivoimisesta haasteellista. Tärkeimmiksi motivaatiokeinoiksi nousivat muun muassa selkeät tavoitteet, kiittäminen, osallistaminen ja työyhteisön hyvä ilmapiiri. Motivoiva johtaminen vaatii ennen kaikkea tilannetajua ja jatkuvaa vuorovaikutusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste