Perusoikeuksien suojelu EU:n tekoälyasetuksessa
Tuominen, Erja (2025)
Tuominen, Erja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219300
Tiivistelmä
Ensisijaisesti tässä opinnäytetyössä tutkittiin lainopillisin tutkimusmenetelmin EU:n tekoälyasetuksen (EU) 2024/1689 sisältöä kansalaisten perusoikeuksien suojelun näkökulmasta. Tarvetta tekoälyä koskevalle lainsäädännölle haluttiin taustoittaa tutkimalla tekoälyn teknistä kehitystä, ja työssä haluttiin tuoda esiin myös, mitä velvoitteita yrityksille tekoälyasetuksella asetetaan. Tekoälyasetuksen säännökset pienten ja keskisuurten yritysten tukemisesta rajattiin työn ulkopuolelle.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin lain systematisointia ja tulkintaa, joiden apuna käytettiin sisällönanalyysia. Näiden tutkimusmenetelmien avulla tekoälyasetuksen sisältöä ja lainsäätäjän tarkoitusta saatiin selvitettyä. Työ on teoreettinen, ja sen aineistona käytettiin oikeuslähteitä, pääosin itse tekoälyasetusta, sen ehdotusta sekä EU:n toimielimien ohjeistuksia. Oikeuskirjallisuutta aiheesta käytettiin siinä määrin, kuin sitä oli saatavilla. Tekoälyn teknologista kehitystä selvitettiin tietoteknisen kirjallisuuden ja artikkelien avulla.
Tutkimuksen avulla selvitettiin itse tekoälyn määritelmä, tekoälyasetuksessa määritellyt riskitasot ja niiden sisältö ja tarkoitus, sekä tiivistetysti yrityksiltä vaadittavat toimenpiteet riippuen tekoälyjärjestelmän tai -mallin riskitasosta ja yrityksen roolista tekoälyn toimitusketjussa. Riskien esittelyn yhteydessä selvitettiin, mikä vaikutus kyseisellä säädöksellä on perusoikeuksiin.
Tutkimuksen yhteenvetona todettiin, että suurin osa tekoälyjärjestelmistä on sallittuja, mutta tekoälyasetuksella kielletään tietyt eniten perusoikeuksia uhkaavat käytännöt, asetetaan vaatimuksia suuririskisille tekoälyjärjestelmille ennen kuin niitä voidaan ottaa käyttöön, ja niiden toimijoille asetetaan velvollisuuksia. Lisäksi tekoälyn avoimuutta pyritään lisäämään avoimuusvelvoitteilla, ja kaikilta tekoälyä käyttäviltä yrityksiltä velvoitetaan tekoälylukutaidon edistämistä työntekijöiden keskuudessa. Tekoälyasetuksessa asetetaan myös tehokkaita seuraamuksia säännösten rikkomisesta ja määritellään henkilöille oikeussuojakeinoja, mikäli tekoälyä on käytetty heitä koskevissa päätöksissä.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin lain systematisointia ja tulkintaa, joiden apuna käytettiin sisällönanalyysia. Näiden tutkimusmenetelmien avulla tekoälyasetuksen sisältöä ja lainsäätäjän tarkoitusta saatiin selvitettyä. Työ on teoreettinen, ja sen aineistona käytettiin oikeuslähteitä, pääosin itse tekoälyasetusta, sen ehdotusta sekä EU:n toimielimien ohjeistuksia. Oikeuskirjallisuutta aiheesta käytettiin siinä määrin, kuin sitä oli saatavilla. Tekoälyn teknologista kehitystä selvitettiin tietoteknisen kirjallisuuden ja artikkelien avulla.
Tutkimuksen avulla selvitettiin itse tekoälyn määritelmä, tekoälyasetuksessa määritellyt riskitasot ja niiden sisältö ja tarkoitus, sekä tiivistetysti yrityksiltä vaadittavat toimenpiteet riippuen tekoälyjärjestelmän tai -mallin riskitasosta ja yrityksen roolista tekoälyn toimitusketjussa. Riskien esittelyn yhteydessä selvitettiin, mikä vaikutus kyseisellä säädöksellä on perusoikeuksiin.
Tutkimuksen yhteenvetona todettiin, että suurin osa tekoälyjärjestelmistä on sallittuja, mutta tekoälyasetuksella kielletään tietyt eniten perusoikeuksia uhkaavat käytännöt, asetetaan vaatimuksia suuririskisille tekoälyjärjestelmille ennen kuin niitä voidaan ottaa käyttöön, ja niiden toimijoille asetetaan velvollisuuksia. Lisäksi tekoälyn avoimuutta pyritään lisäämään avoimuusvelvoitteilla, ja kaikilta tekoälyä käyttäviltä yrityksiltä velvoitetaan tekoälylukutaidon edistämistä työntekijöiden keskuudessa. Tekoälyasetuksessa asetetaan myös tehokkaita seuraamuksia säännösten rikkomisesta ja määritellään henkilöille oikeussuojakeinoja, mikäli tekoälyä on käytetty heitä koskevissa päätöksissä.