Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Merenkulun päästökaupan vaikutukset Satakuntaan

Lahti, Jasmin (2025)

 
Avaa tiedosto
Lahti_Jasmin.pdf (832.0Kt)
Lataukset: 


Lahti, Jasmin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219329
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää merenkulun päästökaupan vaikutuksia Satakuntaan ja Satakunnan alueen merenkulun toimijoihin. Tämän opinnäytetyön tilaaja on Rauman merilogistiikan tutkimuskeskus, joka toimii Rauman Satakunnan ammattikorkeakoulun kampuksella.

Merenkulussa tapahtui muutos vuonna 2024, kun merenkulun liikenne liitettiin osaksi päästökauppaa 1.1.2024. (Traficom, 2023). Ennen muutosta merenkulun liikenne ei kuulunut päästökauppaan, vaikka hiilidioksidipäästöjä seurattiin ja raportoitiin MRV-järjestelmään eli Euroopan Unionin päästöjenseurantajärjestelmään. Varustamoiden tulee ostaa itselleen nykypäivänä vuodesta 2024 lähtien päästöoikeuksia, jotta voivat tuottaa kuljetusaluksillaan hiilidioksidipäästöjä. Merenkulun päästökaupan tavoitteena on vähentää merenkulun liikenteestä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä, etenkin hiilidioksidipäästöjä ilmakehään, joka on osana Euroopan Unionin yhteistä tavoitetta vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja jarruttaa jatkuvasti kiihtyvää ilmastomuutosta.

Merenkulun päästökaupan vaikutusten selvitys Satakunnan alueella toteutettiin sähköpostitse haastattelukysymyksillä Porin ja Rauman satamiin heidän yhteyshenkilöillensä. Lisäksi havainnollistettiin Porin sataman aluskohtaisia päästöjä ja niiden muutoksia lähivuosien 2021–2024 aikana päästötietojen avulla. Porin satama-alueiden operaattoreiden, kuten työkoneiden, maaliikenteen ja muun energiankulutuksen polttoaine- ja päästötietoja ei käsitellä tässä työssä, koska tarkkoja raportoituja tietoja ei ole saatavilla.

Haastattelu ja päästötietoanalyysi toteutuivat vain Porin sataman kanssa, joten haastatteluvaiheesta sekä päästötietoanalyysistä rajattiin Rauman satama näistä työn kohdista ulkopuolelle.

Haastattelukysymyksistä saatiin näkökulmia Porin sataman yhteyshenkilöiltä, miten päästökauppa on vaikuttanut Porin sataman satama-alueeseen ja varustamoiden toimintaan ja mitä muutoksia päästökaupan myötä tullut Porin satamaan. Lisäksi työssä pohdittiin mahdollisia kehitysideoita Porin sataman toiminnalle päästökaupan näkökulmasta. Porin satamissa kulkevien alusten päästöistä tehtiin päästöanalyysit 2021–2024 vuosien päästöistä, joiden avulla alusten tuottamia eri päästöjä vertailtiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste