Kohdennettu digimarkkinointikampanja aloittavalle yritykselle : case avainvalmennus
Mattila, Peetu (2025)
Mattila, Peetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, että miten kannattaa toteuttaa digimarkkinointikampanja aloittavalle yritykselle ja minkälaisella sosiaalisen median sisällöllä tämä kannattaa toteuttaa, jotta näkyvyyden ja tunnettuuden saaminen olisi mahdollista. Opinnäytetyön aihe ja kiinnostus syntyi harjoitteluni asiakasprojektityön seurauksena, kun tämä mahdollisuus aukeni. Uuden tuoreen yrityksen näkyvyyden nostatus kampanja oli mielenkiintoinen projekti.
Teoriaosuudessa tutkin, kuinka tämä kampanja toteutetaan ja mitä ovat parhaat ajankohtaiset tiedot digikampanjan toteuttamiseen ja näkyvyyden saamiseksi. Julkaisujen sisältö, ajoitus ja ydinviesti olivat tärkeitä. Kohderyhmän selvittäminen ja ostajapersoonien löytäminen oli tärkeässä roolissa viestin kohdentamista ajatellen. Tekemäni avoin haastattelu auttoi myös selvittämään tärkeitä asioita julkaisukalenterin toteuttamisen mahdollistamiseksi.
Tuloksia analysoimalla pystyi näkemään, että minkä tyyppiset julkaisut toimivat tehokkaimmin sosiaalisen median kanavissa. Eniten arvoa tuovat julkaisut, kuten mahdolliset vinkit ajankohtaisista aiheista toimi parhaiten, videomuotoinen julkaisu toi taas pitkäaikaisinta näkyvyyttä. Yhtenä näkyvyyden mittarina oli seuraajamäärien nousu LinkedInissä, joka oli 1420% noin kahden kuukauden seurantajakson aikana.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Avainvalmennus, joka on tuore asiantuntijapalveluita tarjoava yritys ja näkyvyyden ja tunnettuuden esille tuominen somessa on tärkeä alkuvaiheen osa koko prosessia. Sain työskennelle heidän kanssaan, samalla kuin tein opinnäytetyötä. Tämä varmisti ajankohtaiset tiedot joka viikko.
Julkaisukalenterista johtopäätöksiä tehden voimme päätellä, että tuotokset toivat haluttuja tuloksia eli saimme näkyvyyttä tutkimalla LinkedInin ja kotisivujen kävijämäärä tilastoja. Sosiaalisen median kenttä on kuitenkin alati muuttuva alusta ja jopa uusin tutkimus voi olla jo huomenna vanhentunut.
Teoriaosuudessa tutkin, kuinka tämä kampanja toteutetaan ja mitä ovat parhaat ajankohtaiset tiedot digikampanjan toteuttamiseen ja näkyvyyden saamiseksi. Julkaisujen sisältö, ajoitus ja ydinviesti olivat tärkeitä. Kohderyhmän selvittäminen ja ostajapersoonien löytäminen oli tärkeässä roolissa viestin kohdentamista ajatellen. Tekemäni avoin haastattelu auttoi myös selvittämään tärkeitä asioita julkaisukalenterin toteuttamisen mahdollistamiseksi.
Tuloksia analysoimalla pystyi näkemään, että minkä tyyppiset julkaisut toimivat tehokkaimmin sosiaalisen median kanavissa. Eniten arvoa tuovat julkaisut, kuten mahdolliset vinkit ajankohtaisista aiheista toimi parhaiten, videomuotoinen julkaisu toi taas pitkäaikaisinta näkyvyyttä. Yhtenä näkyvyyden mittarina oli seuraajamäärien nousu LinkedInissä, joka oli 1420% noin kahden kuukauden seurantajakson aikana.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Avainvalmennus, joka on tuore asiantuntijapalveluita tarjoava yritys ja näkyvyyden ja tunnettuuden esille tuominen somessa on tärkeä alkuvaiheen osa koko prosessia. Sain työskennelle heidän kanssaan, samalla kuin tein opinnäytetyötä. Tämä varmisti ajankohtaiset tiedot joka viikko.
Julkaisukalenterista johtopäätöksiä tehden voimme päätellä, että tuotokset toivat haluttuja tuloksia eli saimme näkyvyyttä tutkimalla LinkedInin ja kotisivujen kävijämäärä tilastoja. Sosiaalisen median kenttä on kuitenkin alati muuttuva alusta ja jopa uusin tutkimus voi olla jo huomenna vanhentunut.