Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Veturinkuljettajan työnkuvan muutokset ETCS-tason 2 kulunvalvontaan siirryttäessä

Kärkkäinen, Joona (2025)

 
Avaa tiedosto
Karkkainen_Joona.pdf (1.807Mt)
Lataukset: 


Kärkkäinen, Joona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota VR-Yhtymä Oyj:n veturinkuljettajien työnkuvaan tulevia muutoksia. Muutokset liittyvät valtakunnallisen Digirata-hankkeen myötä Suomessa käyttöön otettavaan ETCS-tason 2 kulunvalvontajärjestelmään ja sen käyttöönottoon. Muutokset koskevat myös muiden valtion rataverkolla junaliikennettä ajavien yritysten kuljettajia. ETCS on osa laajempaa ERTMS-kokonaisuutta, jonka alle kaikkien EU-jäsenmaiden rautatieliikenne on tarkoitus standardoida lähivuosina- ja vuosikymmeninä. Muutoksen myötä nykyiset turvalaitejärjestelmät korvataan uusilla digitaalisilla ratkaisuilla, joissa tiedonsiirto junan ja turvalaitteiden välillä tapahtuu digitaalisesti ja reaaliaikaisesti ETCS-järjestelmän avulla. Nykyiset asetinlaitteet, valo-opastimet ja näiden päälle rakennettu JKV-kulunvalvontajärjestelmä poistuvat tehden tilaa ERTMS-järjestelmälle.

Työssä selvitettiin kokemuksia mm. Ruotsista, jossa ETCS-taso 2 on ollut käytössä vuodesta 2010 lähtien. Ruotsin kokemuksista tehtiin myös laadullinen tutkimus haastattelun muodossa, jossa selvitettiin ETCS-järjestelmän vaikutuksia tavaraliikenteen toimintaympäristössä sekä kokemuksia koulutuksien järjestämisestä ja osaamisesta.

Veturinkuljettajien työhön tulee monenlaisia muutoksia, ja niiden vaikutukset ulottuvat työssä viihtyvyyteen, turvallisuuteen ja osaamisvaatimuksiin. Lisäksi uusien liikkuvan kaluston laitteiden asennuksissa on kiinnitettävä huomiota kuljettajien työergonomiaan ja muihin työsuojelullisiin tekijöihin. Liikenneturvallisuuden hallinnassa on tärkeää ymmärtää kahden toisistaan poikkeavan järjestelmän yhtäaikaisen käytön vaikutukset, sillä siirtymä nykyisestä järjestelmästä uuteen kestää noin 20 vuotta.

Työmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, ulkomailla tehtyjen tutkimusten tarkastelua sekä kuljettajien osaamisvaatimusten selvittämistä. ETCS-koeajokuljettajille tehtiin sekamenetelmätutkimus, jossa selvitettiin heidän havaintojaan KoKoHa ETCS-testiradalta.

Veturinkuljettajat muodostavat Suomessa verrattain pienen, noin 1 500 työntekijän ammattiryhmän, ja järjestelmämuutokset tulevat jollain aikataululla koskemaan jokaista heistä. Tässä työssä ei ole tutkittu muiden ammattiryhmien työhön kohdistuvia muutoksia, ja tarkastelun ulkopuolelle on rajattu muun muassa museoliikenne ja ratatyökoneiden liikennöinti junana. ERTMS/ETCS-järjestelmien teknistä toteutusta käsiteltiin vain siinä laajuudessa, joka oli välttämätön työn aihekokonaisuuden ymmärtämiseksi.

Keskeisinä havaintoina todettiin, että muutoksia on paljon ja niiden hallinta ja negatiivisten vaikutusten minimointi tulee vaatimaan tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kesken. Lopuksi on annettu suosituksia toteutustavoista, jotka edistävät mahdollisimman sujuvaa siirtymistä uuteen järjestelmään ja sen käyttöön.
 
The purpose of this thesis was to compile information on the upcoming changes to the role and responsibilities of train drivers at VR Group Plc, the commissioning company of this thesis, in connection with the national Digirail project. As part of this project, the European Train Control System (ETCS) Level 2 will be introduced in Finland. These changes will also affect the train drivers of other train operating companies operating on the state-owned railway network. ETCS is a part of the broader ERTMS framework, which will be the standard for the EU-rail transport within the next years and decades. As a part of this change, the current signalling systems will be replaced by the ERTMS-system phasing out the existing interlocking-systems, light signalling and the JKV- train protection systems.

The thesis examines experiences from Sweden where ETCS Level 2 has been in commercial use since 2010. A qualitative study was conducted on the Swedish experiences to examine the impact of the ETCS system in the context of freight transport, as well as experiences related to training and skills development.

The everyday of train drivers will undergo various changes, with impacts on job satisfaction, safety and ergonomics. Attention must be paid to the ergonomic design and other occupational safety factors when installing of new devices on the existing rolling stock. On the traffic safety point of view, it is crucial to understand the effects of having two different train protection systems with different rules existing while the takeover will be taking about 20 years to be completed.

The methods used in the study include expert interviews, a review of international research, and an examination of the competence requirements for train drivers. A mixed-methods study was carried out with ETCS test drivers to investigate their observations from the KoKoHa ETCS test track.

Train drivers form a relatively small professional group in Finland, consisting of fewer than 1,500 employees, and the system changes will eventually affect each one of them. This thesis does not investigate changes affecting other professional groups and it excludes, for example heritage traffic and train traffic consisting of rolling stock made for track work. The technical implementation of the ERTMS/ETCS systems is only covered to the extent necessary to understand the content of the thesis.

The key findings highlighted that numerous changes are involved, and managing these — while minimising any negative impacts — will require close cooperation between railway sector actors. Finally, recommendations have been made regarding implementation practices that support the smoothest possible transition to the new system and its operation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste