Henkilöstön ajatukset vastuullisesta sijoittamisesta ja sen sääntelystä : case Yritys X
Mäkelä, Emilia (2025)
Mäkelä, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319587
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi finanssialalla toimiva Yritys X. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja mielipiteitä Yritys X:n henkilöstöllä on vastuullisesta sijoittamisesta ja sen sääntelystä. Tutkittavaksi joukoksi valittiin ne työntekijät, jotka työskentelevät sijoittamisen parissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedunkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä.
Tutkimustuloksista havaittiin, että vastuulliseen sijoittamiseen ja ESG-kehikkoon liittyvät termit ovat henkilöstölle vielä melko vieraita ja vaikeita. ESG- asiat ovat tulleet hyvin nopeasti osaksi henkilöstön työtehtäviä. Ne eivät myöskään ole vielä täysin vakiinnuttaneet paikkaansa niin termien kuin toimintatapojenkaan osalta. Henkilöstön epävarmuus vastuullisuuden osalta heijastuu myös asiakkaisiin, jolloin he eivät saa parasta mahdollista palvelua Yritys X:ltä.
Yritys X hyötyy työn tuloksista saamalla tiedon oman henkilöstön ajatuksista aiheeseen ja voi tarjota henkilöstölle heidän toivomaansa ja tarvitsemaansa apua ja tukea, jotta myös asiakkaiden saama palvelua pystytään kehittämään.
Tutkimustuloksista havaittiin, että vastuulliseen sijoittamiseen ja ESG-kehikkoon liittyvät termit ovat henkilöstölle vielä melko vieraita ja vaikeita. ESG- asiat ovat tulleet hyvin nopeasti osaksi henkilöstön työtehtäviä. Ne eivät myöskään ole vielä täysin vakiinnuttaneet paikkaansa niin termien kuin toimintatapojenkaan osalta. Henkilöstön epävarmuus vastuullisuuden osalta heijastuu myös asiakkaisiin, jolloin he eivät saa parasta mahdollista palvelua Yritys X:ltä.
Yritys X hyötyy työn tuloksista saamalla tiedon oman henkilöstön ajatuksista aiheeseen ja voi tarjota henkilöstölle heidän toivomaansa ja tarvitsemaansa apua ja tukea, jotta myös asiakkaiden saama palvelua pystytään kehittämään.