Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Psyykenlääkkeet ja sairaanhoitajan rooli psyykenlääkehoidossa : oppimismateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille

Nenonen, Sanna; Luomala, Roosa; Vare, Henna (2025)

 
Avaa tiedosto
Luomala_Nenonen_Vare.pdf (635.1Kt)
Lataukset: 


Nenonen, Sanna
Luomala, Roosa
Vare, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille oppimismateriaalia psyykenlääkkeistä sekä sairaanhoitajan työstä lääkehoidon parissa. Tavoitteena oli kehittää selkeä oppimispeli, joka parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä yleisimmistä psyykenlääkkeistä. Opinnäytetyö käsittelee yleisempiä psyykenlääkkeitä ja sitä mitä sairaanhoitajan työhön kuuluu psyykenlääkehoidossa. Opinnäytetyössä perehdyttiin psyykenlääkkeisiin yleisesti sekä neljään psyykenlääkeryhmään, joita olivat antidepressantit, anksiolyytit, antipsykootit ja mielialantasaajat. Sairaanhoitajan näkökulmassa perehdyttiin lääkkeenjakoon, lääkkeiden antamiseen, lääkkeiden
vaikutusten seurantaan, asiakkaan/potilaan ja läheisen ohjaukseen ja neuvontaan sekä lääkehoidon dokumentointiin. Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisena. Tämän myötä opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää selkeä oppimispeli, joka parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä yleisimmistä psyykenlääkkeistä. Kiinnostuimme opinnäytetyömme aiheesta sen vuoksi, koska jokainen tulee kohtaamaan sairaanhoitajantyössä eri psyykenlääkkeitä, vaikka ei työskentelisikään mielenterveys– ja
päihdepuolella. Koimme siis tärkeäksi sen, että jokaisella olisi psyykenlääkkeiden perusteet hallussa. Opinnäytetyön tuotoksena teimme oppimismateriaaliksi Thinglink-pelin. Pelimme kohdennettiin mielenterveyshoitotyön perusopintoihin. Oppimismateriaali antaa valmiuksia toimia hoitotyön ammattilaisena työelämässä. Oppimispelissä on viisi erilaista suoritettavaa huonetta, kyseiset huoneet on nimetty case-tarinoiden mukaisesti. Jokainen osio sisältää case tarinan kuvitelluista asiakkaista, joilla jokaisella on oma psyykenlääkitys taustalla. Näihin jokaiseen tarinaan yhdistyy yksi tehtävä. Eri tietokannoista saatiin hyvin vastauksia erilaisiin kysymyksiin. Näiden tietojen pohjalta saatiin rakennettua oppimista tukeva peli psyykenlääkehoidosta sairaanhoitajaopiskelijoille. Tekemällä oppimista hyödyntämällä saadaan opiskelijoille mahdollisuus harjoittaa taitoja itse, jolloin he voivat oppia omista kokemuksistaan. Tämän opinnäytetyön tekeminen tarjosi tietoa siitä, kuinka käytetty lääkeryhmä psyykenlääkkeet ovat ja kuinka vähän psyykenlääkkeitä käsitellään koulutuksen aikana. Koemme, että psyykenlääkkeistä puhuminen avoimesti antaa mahdollisuuden ymmärtää psyykenlääkkeen käyttäjää ja laajentaa omaa osaamistaan sekä poistaa negatiivisia uskomuksia ja ajatuksia psyykenlääkkeiden käytöstä.
Tilaajana opinnäytetyöhön toimivat Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opettajat. Toteuttamamme materiaalin käyttöoikeus siirtyy Hämeen ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste