Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteisöllisyyden lisääminen iltapäiväkerhossa : opas kerhon ohjaajille

Isomäki, Oskari (2025)

Avaa tiedosto
Isomaki_Oskari.pdf (3.805Mt)
Lataukset: 


Isomäki, Oskari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219353
Tiivistelmä
Yksi sosionomin tärkeimmistä tehtävistä on vaalia ja lisätä yhteisöllisyyttä. Yhteisöjä tarkastellessa, koulumaailma on lapselle yksi merkittävimpiä yhteisöjä lapsuudessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas yhteisöllisyyden lisäämisen keinoista työelämäyhteistyölle Huvikumpu Ry:lle, eli opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä keinoja yhteisöllisyyden lisäämiseen, osallisuuden lisäämiseen, sekä tuoda esille tietoa yhteisöllisyyden ja kiusaamisen ehkäisyn yhteydestä.
Opinnäytetyötä varten tiedon hankkimiseen käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla. Tietoperustassa hyödynnettiin tietoa, joka liittyi yleisesti yhteisöihin, yhteisöllisyyteen, osallisuuteen, sekä kiusaamiseen ja sen ehkäisyyn yhteisöllisyyden avulla. Lisäksi hyödynnettiin kirjallisuutta ja tutkimuksia lasten yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämiseen.
Yhteisöllisyyttä käsitellessä, on tärkeää käsitellä myös yhteisöjä. Yhteisö tarkoittaa ihmisryhmää, jolla on jokin yhteinen tekijä. Yhteisöjä voidaan luokitella esimerkiksi niiden koon, yhdistävän tekijän, tarkoituksen sekä vuorovaikutuksen tiheyden ja luonteen perusteella. Yhteisöllisyys voidaan jakaa psyykkiseen, sosiaaliseen, ja fyysiseen yhteisöllisyyteen. Sosiaalinen yhteisöllisyys nähdään vuorovaikutuksena ja yhteisen tekemisen prosesseina. Psyykkinen yhteisöllisyys näkyy tunteina ja kokemuksina. Fyysinen yhteisöllisyys mahdollistaa pohjan psyykkiselle ja sosiaaliselle yhteisöllisyydelle. Osallisuutta tapahtuu yksilön osallistuessa yhteisön yhteisiin toimiin. Osallisuuden avulla yksilö kokee kuuluvansa yhteisöön ja kokee näin yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyydellä saadaan ehkäistyä kiusaamista esimerkiksi ystävyyssuhteiden avulla. Yhteisöllisyyttä lisätään osallisuutta tukemalla. Yhteisöllisyyttä ja osallisuutta lisätään antamalla lapsen osallistua yhteisiin toimiin ja niiden suunnitteluun, sekä toteutuksen arviointiin. Yhteisöllisyyden luomiseen tarvitaan sille otolliset olosuhteet.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas sisältää ohjeita kerhotoimintaa ohjaavalle aikuiselle. Ohjeet kuvaavat, millainen yhteinen ohjattu toiminta lisää yhteisöllisyyttä, sekä osallisuutta. Lisäksi oppaaseen mukaan valittiin viisi aktiviteettia, joiden tarkoituksena oli lisätä yhteisöllisyyttä, ja osallisuutta. Oppaaseen laitettiin aktiviteettien yhteyteen ohjeita aktiviteetteja vetävälle ohjaajalle, mitä hänen tulee huomioida aktiviteetteja ohjatessa. Oppaan aktiviteetteja testattiin iltapäiväkerhossa ja johtopäätöksenä todetaan, että aktiviteetit olivat yhteisöllisyyttä ja osallisuutta lisääviä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste