Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ikkunoita todellisuuksiin: Liikunta-alan käsitteitä ymmärtämässä

Tavisalo, Panu (2025)

 
Avaa tiedosto
Tavisalo_Panu.pdf (6.937Mt)
Lataukset: 


Tavisalo, Panu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319681
Tiivistelmä
Liikunnan ja liikkumisen edistämisen työ vaatii yhteistä ymmärrystä ja yhteistä kieltä niin ammattilaisten kesken kuin ammattilaisen ja asiakkaan välillä. Liikunta-alalla työskentelevät toimijat, asiantuntijat ja päättäjät käyttävät vuorovaikutuksessa ja työssä erilaisia käsitteitä, joiden yhteinen ymmärtäminen on tärkeää yhteistyön onnistumisen kannalta. Käsitteet ovat ajattelun luomia abstrakteja hahmoja, mielikuvia, joita muodostamme, kun ajattelemme jotain, mikä liittyy meitä ympäröivään maailmaan. Käsitteellä viitataan aina johonkin tarkoitteeseen, kohteeseen.

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin liikunta-alan käsitteistöä liikuntaneuvonnan palvelun yhteydessä sekä liikunta-alan ammattilaisten käyttämää liikunta-alan käsitteistöä liikuntaneuvonnan palvelun vuorovaikutuksellisessa ympäristössä.

Opinnäytetyössä kartoitettiin sitä, mitä käsitteitä ammattilaiset käyttävät työskennellessään asiakkaan kanssa ja millaisia merkityksiä ammattilaiset itse antavat käyttämilleen käsitteille. Työn keskeinen tarkoitus on lisätä yhteistä ymmärrystä ja yhteistä kieltä vuorovaikutustilanteisiin asiakastyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun SOTELI – yhteistä ymmärrystä rakentamassa liikunnasta ja hyvinvoinnista -hankkeelle, jonka tavoitteina on kehittää sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan ammattilaisten liikuntaosaamista monialaisena yhteistyönä. SOTELI-hankkeen tavoitteena on myös vahvistaa liikuntaneuvonta- ja elintapaohjausta toteuttavien ammattilaisten kohtaamista ja vuorovaikutustaitoja sekä liikkumisen edistämistä osana hyvinvoinnin edistämistä.

Liikunta-alan käsitteistä on varsin vähän aikaisempaa tutkittua tietoa ja kielitietoisuuden tutkimus liikunta-alaan liittyen on nuorta. Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä tutkimuksen teoreettinen viitekehys yhdisti liikunnan, sosiologian ja kielen tieteenaloja. Tutkimuksessa sovellettiin diskurssianalyysin ohjaamana laadullisen tutkimuksen menetelmiä aineistonkeruussa ja analysoinnissa. Aineistoa kerättiin kevään 2025 aikana valmiista verkkoaineistoista sekä ammattilaisille kohdistetun haastattelumaisen kyselyn keinoin avoimiin kysymyksiin perustaen.

Tutkimustulokset paljastivat liikuntaneuvonnan yhteydessä käytetyn valtaisan käsitteiden määrän ja niiden moninaisuuden. Käsitteistä muodostettiin käsiteluokittelun malli, joka auttaa ymmärtämään käsitteitä niiden kuvaavuuden perusteella. Käsitteitä määritellään ja niille annetaan merkityksiä ammattilaisten toimesta eri tavoin. Käytetyt käsitteet ovat tilanne- ja asiakassidonnaisia. Eri merkityksenannot ja määrittelyt sekä tilannesidonnaisuus voivat haastaa yhteistä ymmärrystä. Lisälöydöksenä tutkimuksessa nousi esiin käsitteiden käyttöönkin liittyvä kielen kyky rakentaa identiteettejä, johon tulisi kiinnittää huomiota.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste