Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rohkeasti kohti tulevaisuutta -motivoiva tuokio yläkoululaisille

Toivola, Nina (2025)

 
Avaa tiedosto
Toivola_Nina.pdf (900.3Kt)
Lataukset: 


Toivola, Nina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli pitää Rohkeasti kohti tulevaisuutta -tuokio yläkoululaisille. Opinnäytetyön tuokiot pidettiin porilaisella yläasteella.

Opinnäytetyön tavoite oli motivoida nuoria tulevaisuuteen herättämällä ja vahvistamalla nuorten haaveita. Tavoitteiden luominen on tärkeää erityisesti nuorille, jotka ovat kadottaneet haaveensa tai jotka eivät ole saaneet riittävää tukea haaveiden ylläpitämiseen. Tulevaisuuden haaveita herättävien tuokioiden tarkoitus on edistää nuoren käsitystä omista lähes rajattomista mahdollisuuksistaan. Kehitin kolme toiminnallista tuokiota, jotka pitivät sisällään yksilö ja ryhmä tehtäviä. Tehtävät tehtiin ikätasoon sopiviksi ja nuorten kiinnostuksen kohteet huomioiden. Tuokio toi oppilaille myös vastapainoa tavalliselle opiskelulle.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee nuorten tulevaisuuden toiveita ja pelkoja. Tietoperustassa tarkastellaan myös, mitä ylisukupolviset haasteet ovat ja miten ne vaikuttavat nuorten ajatuksiin tulevaisuudesta. Monilla nuorilla haaveet voivat olla epäselviä perhetaustan ja yhteiskunnallisten haasteiden vuoksi. Koulutus luo merkityksellisyyttä ja tarjoaa mahdollisuuksia. Opinnäytetyöhöni olen koonnut, millaista tukea nuoret tarvitsevat ja miten aikuiset voivat kannustaa heitä kohti tulevaisuutta.

Jokaisessa tuokiossa oli kolmesta kahdeksaan oppilasta. Oppilaat olivat sekä tyttöjä että poikia. Oppilaat olivat 7-8 -luokkalaisia eikä heidän taustoistaan ollut muuta tietoa. Osa oppilaista kävi yhden tuokion ja osa kaksi. Kukaan ei ollut jokaisella tuokiolla johtuen päällekkäisistä oppitunneista. Tuokiot pidettiin oppilaiden omassa luokassa.

Oppilaat pitivät tuokion tehtävistä ja aiheista. Tämä näkyi aktiivisena tehtävien tekemisenä ja oppilailta tulleena positiivisena palautteena. Tuokiossa kävi ilmi, että osalle oppilaista tulevaisuuden tavoitteet ovat hyvin selkeitä. Osa oppilaista ei osannut kuvitellakaan, mistä voisi haaveilla. Tämä osoittaa, että aihe vaatii aikaa ja tukea, ja siksi tuokioista voisi muodostaa vapaaehtoisen, jatkuvan ryhmän. Jatkuva osallistuminen antaisi nuorille mahdollisuuden harjoitella haaveilua ja tulevaisuuden suunnittelua. Rohkeasti kohti tulevaisuutta tuokiota voisi kehittää moneen suuntaan, sillä tulevaisuuteen liittyviä asioita on paljon. Tuokioihin voisi tuoda mukaan vierailijoita eri ammateista ja lisäämällä vertaiskeskustelua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste