Yrityksen visuaalinen ilme aloittelevalle nahka-alan yrittäjälle
Rasku, Elli (2025)
Rasku, Elli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319581
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen ilmeen suunnittelua aloittavalle nahka-alan yritykselle VIVAST Leather & Shoecraft. Tavoitteena on selvittää, mitkä seikat vaikuttavat visuaalisen ilmeen suunnitteluun, mitä haasteita nykyaika tuo mukanaan ja millainen visuaalinen ilme on hyvä. Lopputulokseksi on tarkoitus tuottaa graafinen ohjeistus yrityksen käyttöön sekä kuvata prosessi opinnäytetyön sivuilla.
Opinnäytetyön aikana kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, millaisia haasteita nykyajan verkkoympäristö aiheuttaa visuaalista ilmettä suunniteltaessa ja miten somenatiivin käyttäjän katsotaan suhtautuvan esimerkiksi brändin markkinointiin. Kyselyn ja bränditoimistohaastattelun osalta erityishuomio kohdistetaan henkilöbrändäykseen ja siihen, miten suuren osan brändin kiinnostavuudesta katsotaan muodostuvan yrittäjän persoonasta.
Hyvän brändi-ilmeen katsotaan perustuvan aina jonkinlaiseen brändistrategiaan, jonka mukaan brändin muotoilu ja visuaalisen ilmeen johtaminen määritellään. Johtopäätöksenä todetaan, että menestyäkseen brändille tulee laatia alusta lähtien strateginen suunnitelma, joka kattaa visuaalisuuden hallinnan ja määrittelyn lisäksi myös henkilöbrändäyksen ja sen hyödyntämisen osana markkinointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa ohjeistusta visuaalisten elementtien käytöstä tulevaisuudessa ja määritellä brändin visuaaliset suuntaviivat, joiden pohjalta kaikki visuaalinen materiaali tullaan tuottamaan jatkossa. Opinnäytetyössä tuotetaan haluttu raakaversio VIVAST Leather & Shoecraftin visuaalisesta ilmeestä. Koottujen ohjeiden perusteella jatkokehityksen odotetaan keskittyvän visuaalisten elementtien julkaisuvalmiiksi saattamiseen eri alustoilla ja mahdolliseen hienosäätöön saadun palautteen perusteella.
Opinnäytetyön aikana kiinnitetään huomiota erityisesti siihen, millaisia haasteita nykyajan verkkoympäristö aiheuttaa visuaalista ilmettä suunniteltaessa ja miten somenatiivin käyttäjän katsotaan suhtautuvan esimerkiksi brändin markkinointiin. Kyselyn ja bränditoimistohaastattelun osalta erityishuomio kohdistetaan henkilöbrändäykseen ja siihen, miten suuren osan brändin kiinnostavuudesta katsotaan muodostuvan yrittäjän persoonasta.
Hyvän brändi-ilmeen katsotaan perustuvan aina jonkinlaiseen brändistrategiaan, jonka mukaan brändin muotoilu ja visuaalisen ilmeen johtaminen määritellään. Johtopäätöksenä todetaan, että menestyäkseen brändille tulee laatia alusta lähtien strateginen suunnitelma, joka kattaa visuaalisuuden hallinnan ja määrittelyn lisäksi myös henkilöbrändäyksen ja sen hyödyntämisen osana markkinointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa ohjeistusta visuaalisten elementtien käytöstä tulevaisuudessa ja määritellä brändin visuaaliset suuntaviivat, joiden pohjalta kaikki visuaalinen materiaali tullaan tuottamaan jatkossa. Opinnäytetyössä tuotetaan haluttu raakaversio VIVAST Leather & Shoecraftin visuaalisesta ilmeestä. Koottujen ohjeiden perusteella jatkokehityksen odotetaan keskittyvän visuaalisten elementtien julkaisuvalmiiksi saattamiseen eri alustoilla ja mahdolliseen hienosäätöön saadun palautteen perusteella.
