Tapahtumatekniikan yritysasiakkaiden tavoittaminen : kuinka yritys X voisi tavoittaa paremmin asiakkaat?
Heinonen, Laura (2025)
Heinonen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319502
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena toimeksiantona eräälle tapahtumatekniikan yritykselle. Yritys X on tuore alan yritys, joka tarjoaa korkealaatuisia tapahtumateknisiä palveluja livetapahtumien toteutukseen. Toimintaan kuuluu muun muassa valo- ja ääniratkaisujen vuokraaminen kaiken kokoisiin tuotantoihin Suomessa.
Opinnäytetyön aihe on tapahtumatekniikan yritysasiakkaiden tavoittaminen. Tutkimuskysymys on kirjoitettu alaotsikkoon: Kuinka yritys X voisi tavoittaa paremmin asiakkaat? Työn tavoite oli selvittää tehokkaimmat tavat tapahtumatekniikan yritysasiakkaiden tavoittamiseksi. Työ tarjoaa merkittävimmille asiakassegmenteille suunnattuja ratkaisuja tehokkaaseen tavoittamiseen.
Tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat asiakasprofilointi, markkinointistrategia ja markkinointiviestintä. Asiakasprofiloinnissa perehdyn tapoihin määritellä sekä ryhmitellä asiakaskuntaa, markkinointistrategiassa kerron markkinoinnin sisällöstä tehokkaaseen tavoittamiseen liittyen ja markkinointiviestinnässä käyn läpi merkittävimpiä viestintäkanavia asiakkaiden tavoittamisessa.
Toteutin tutkimuksen kvantitatiivisella menetelmällä lomakekyselynä. Kysely koostui 13 kysymyksestä, joiden avulla oli tarkoitus saada muodostettua kokonaisvaltainen vastaus tutkimuskysymykseen. Kysymykset liittyivät yrityksen taustatietoihin, tapahtumatekniikkaan sekä viestintään. Tuloksia analysoitiin vastausmäärän perusteella.
Tuloksissa oli huomattavissa eroja merkittävimpien segmenttien tarpeiden välillä. Tehokkaan tavoittamisen toimet tulee siis suunnata ensisijaisesti sille segmentille, jota halutaan tavoitella. Tutkimuksesta pystyttiin silti tekemään myös yleisen tason johtopäätöksiä. Tapahtumatekniikan asiakkaat voidaan tavoittaa parhaiten verkoston/toisen suosittelun kautta ja kommunikoinnissa suositaan sähköpostia. Palveluntarjoajaa valitessa tärkein kriteeri on palvelun/tuotteen laatu.
Opinnäytetyön aihe on tapahtumatekniikan yritysasiakkaiden tavoittaminen. Tutkimuskysymys on kirjoitettu alaotsikkoon: Kuinka yritys X voisi tavoittaa paremmin asiakkaat? Työn tavoite oli selvittää tehokkaimmat tavat tapahtumatekniikan yritysasiakkaiden tavoittamiseksi. Työ tarjoaa merkittävimmille asiakassegmenteille suunnattuja ratkaisuja tehokkaaseen tavoittamiseen.
Tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta, jotka ovat asiakasprofilointi, markkinointistrategia ja markkinointiviestintä. Asiakasprofiloinnissa perehdyn tapoihin määritellä sekä ryhmitellä asiakaskuntaa, markkinointistrategiassa kerron markkinoinnin sisällöstä tehokkaaseen tavoittamiseen liittyen ja markkinointiviestinnässä käyn läpi merkittävimpiä viestintäkanavia asiakkaiden tavoittamisessa.
Toteutin tutkimuksen kvantitatiivisella menetelmällä lomakekyselynä. Kysely koostui 13 kysymyksestä, joiden avulla oli tarkoitus saada muodostettua kokonaisvaltainen vastaus tutkimuskysymykseen. Kysymykset liittyivät yrityksen taustatietoihin, tapahtumatekniikkaan sekä viestintään. Tuloksia analysoitiin vastausmäärän perusteella.
Tuloksissa oli huomattavissa eroja merkittävimpien segmenttien tarpeiden välillä. Tehokkaan tavoittamisen toimet tulee siis suunnata ensisijaisesti sille segmentille, jota halutaan tavoitella. Tutkimuksesta pystyttiin silti tekemään myös yleisen tason johtopäätöksiä. Tapahtumatekniikan asiakkaat voidaan tavoittaa parhaiten verkoston/toisen suosittelun kautta ja kommunikoinnissa suositaan sähköpostia. Palveluntarjoajaa valitessa tärkein kriteeri on palvelun/tuotteen laatu.