Yrityksen muutosprosessin johtaminen
Hentunen, Mervi (2025)
Hentunen, Mervi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319630
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristö muuttuu nopeasti teknologisen kehityksen, vihreän siirtymän ja geopoliittisten jännitteiden seurauksena. Näissä olosuhteissa yrityksiltä vaaditaan ketteryyttä, vastuullisuutta ja kykyä jatkuvaan uudistumiseen. Muutosten taustalla piilee sekä riskejä että mahdollisuuksia, mutta onnistunut uudistuminen edellyttää ennen kaikkea organisaation sisäisten rakenteiden, ajattelumallien ja toimintatapojen kehittämistä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee muutosjohtamista työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on kohdeyrityksessä noin vuosi sitten käynnistetty uusi liiketoiminnan ohjausprosessi, integroitu liiketoimintasuunnittelu (integrated business planning, IBP). Tavoitteena on selvittää, miten muutosprosessin johtaminen on onnistunut prosessiin osallistuvien työntekijöiden näkökulmasta suhteessa muutosjohtamisen malleihin. Työllä halutaan selvittää myös, miten muutosprosessi on vaikuttanut osallistujien työskentelyyn, mitkä asetetut tavoitteet on heidän mielestään saavutettu ja ovatko uudet toimintatavat juurtuneet yrityksen kulttuuriin. Kohdeyritys haluaa pysyä anonyyminä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja sen teoriaosuudessa tarkastellaan muutosjohtamista, muutosjohtamisen malleja, ihmisten suhtautumista muutokseen, tiimien toimintaa sekä integroitua liiketoiminnan suunnittelumallia. Teoriaosuuden lisäksi aineistoa kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jonka kysymykset pohjautuvat teoriaosuuden keskeisiin teemoihin. Kyselytutkimuksen perusjoukon muodostavat muutosprosessiin osallistuvat kohdeyrityksen työntekijät.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeyrityksen muutosprosessin johtaminen on siihen osallistuneiden työntekijöiden mielestä onnistunut varsin hyvin. Prosessi on myös onnistunut suhteessa muutosjohtamisen malleihin. Muutosprosessi on tuonut osallistujien työhön lisää selkeyttä sekä suunnitelmallisuutta. Tutkimustulosten mukaan muutosprosessin tavoitteista ovat toteutuneet roolien ja vastuiden selkiytyminen, päätöksenteon terävöityminen, tiimien välisen yhteistyön lisääntyminen sekä pidemmän aikajänteen suunnittelu.
Vaikka muutosprosessi on varsin onnistunut, osoittavat tulokset selvästi, että onnistuminen vaatii hienosäätöä läpi koko prosessin. Tuloksista on nähtävissä prosessissa olevan kehityskohteita, muun muassa palautteen antamisessa ja saavutusten huomioimisessa. Tulokset osoittivat myös muutoksen aiheuttavan osalle työntekijöistä epävarmuutta ja työkuorman lisääntymistä. Uudet toimintatavat koetaan hyödyllisiksi, vaikka ne eivät ole vielä täysin juurtuneet koko organisaation käyttöön, sillä muutosprosessin on vasta alkuvaiheessa. Tämä opinnäytetyö tuo esiin työntekijöiden kokemuksia ja antaa kohdeyritykselle arvokasta tietoa muutosprosessin nykytilasta sekä ajatuksia prosessin jatkokehittämiseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee muutosjohtamista työntekijän näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on kohdeyrityksessä noin vuosi sitten käynnistetty uusi liiketoiminnan ohjausprosessi, integroitu liiketoimintasuunnittelu (integrated business planning, IBP). Tavoitteena on selvittää, miten muutosprosessin johtaminen on onnistunut prosessiin osallistuvien työntekijöiden näkökulmasta suhteessa muutosjohtamisen malleihin. Työllä halutaan selvittää myös, miten muutosprosessi on vaikuttanut osallistujien työskentelyyn, mitkä asetetut tavoitteet on heidän mielestään saavutettu ja ovatko uudet toimintatavat juurtuneet yrityksen kulttuuriin. Kohdeyritys haluaa pysyä anonyyminä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja sen teoriaosuudessa tarkastellaan muutosjohtamista, muutosjohtamisen malleja, ihmisten suhtautumista muutokseen, tiimien toimintaa sekä integroitua liiketoiminnan suunnittelumallia. Teoriaosuuden lisäksi aineistoa kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella, jonka kysymykset pohjautuvat teoriaosuuden keskeisiin teemoihin. Kyselytutkimuksen perusjoukon muodostavat muutosprosessiin osallistuvat kohdeyrityksen työntekijät.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeyrityksen muutosprosessin johtaminen on siihen osallistuneiden työntekijöiden mielestä onnistunut varsin hyvin. Prosessi on myös onnistunut suhteessa muutosjohtamisen malleihin. Muutosprosessi on tuonut osallistujien työhön lisää selkeyttä sekä suunnitelmallisuutta. Tutkimustulosten mukaan muutosprosessin tavoitteista ovat toteutuneet roolien ja vastuiden selkiytyminen, päätöksenteon terävöityminen, tiimien välisen yhteistyön lisääntyminen sekä pidemmän aikajänteen suunnittelu.
Vaikka muutosprosessi on varsin onnistunut, osoittavat tulokset selvästi, että onnistuminen vaatii hienosäätöä läpi koko prosessin. Tuloksista on nähtävissä prosessissa olevan kehityskohteita, muun muassa palautteen antamisessa ja saavutusten huomioimisessa. Tulokset osoittivat myös muutoksen aiheuttavan osalle työntekijöistä epävarmuutta ja työkuorman lisääntymistä. Uudet toimintatavat koetaan hyödyllisiksi, vaikka ne eivät ole vielä täysin juurtuneet koko organisaation käyttöön, sillä muutosprosessin on vasta alkuvaiheessa. Tämä opinnäytetyö tuo esiin työntekijöiden kokemuksia ja antaa kohdeyritykselle arvokasta tietoa muutosprosessin nykytilasta sekä ajatuksia prosessin jatkokehittämiseen.
