Opiskelijoiden kokemuksia oppimiseen vaikuttavista tekijöistä Haaga-Helian Liikunnanohjaaja (YAMK) koulutuksessa
Heinonen, Jani (2025)
Heinonen, Jani
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319709
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin opiskelijoiden kokemuksia oppimiseen vaikuttavista tekijöistä Haaga-Helian liikunnanohjaaja (YAMK) -koulutuksessa, liikuntajohtamisen suuntautumisvaihtoehdossa. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa opetukseen liittyviä tekijöitä, jotka opiskelijoiden näkökulmasta edistävät tai estävät oppimista, sekä tuottaa kehitysehdotuksia koulutusohjelman pedagogisen toteutuksen tueksi.
Työtä ohjasi konstruktivistinen oppimiskäsitys ja viitekehyksenä hyödynnettiin erityisesti Illeriksen sekä Laven ja Wengerin oppimisteorioita. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, ja sitä analysoitiin laadullisesti tyypillisten ilmiöiden tunnistamiseksi.
Tuloksista nousi esiin erityisesti opintojen sosiaalisen elementin, ryhmätyöskentelyn ja lähijaksojen merkitys osaamisen kehityksessä. Vaikka tutkimusprosessiin sisältyi haasteita ja alkuperäinen toteutussuunnitelma muuttui, työ tarjosi arvokasta tietoa koulutuksen kehittämiseksi opiskelijalähtöisestä näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia Haaga-Helialle aikuisopetuksen pedagogiseen kehittämiseen.
Työtä ohjasi konstruktivistinen oppimiskäsitys ja viitekehyksenä hyödynnettiin erityisesti Illeriksen sekä Laven ja Wengerin oppimisteorioita. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, ja sitä analysoitiin laadullisesti tyypillisten ilmiöiden tunnistamiseksi.
Tuloksista nousi esiin erityisesti opintojen sosiaalisen elementin, ryhmätyöskentelyn ja lähijaksojen merkitys osaamisen kehityksessä. Vaikka tutkimusprosessiin sisältyi haasteita ja alkuperäinen toteutussuunnitelma muuttui, työ tarjosi arvokasta tietoa koulutuksen kehittämiseksi opiskelijalähtöisestä näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia Haaga-Helialle aikuisopetuksen pedagogiseen kehittämiseen.