Brändin vaikutukset asiakashankintaan B2B-hyötyajoneuvomyynnissä
Soikkeli, Janne (2025)
Soikkeli, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319727
Tiivistelmä
Brändin rakentaminen ja asiakashankinta ovat kaksi erittäin tärkeää osa-aluetta yritysten jokapäiväisissä toiminnoissa. Kumpikin näistä kentistä on jatkuvassa muutoksessa yhdessä asiakaskäyttäytymisen ja asiakkaiden muuttuvien näkemyksien sekä tarpeiden kanssa. Myös hyötyajoneuvomyynti on tällainen, alati muuttuva ala. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sitä, miten toisille brändeille uskolliset asiakkaat saadaan oman organisaation brändiuskolliseen asiakaskuntaan. Tavoitteen mukaisina näkökulmina tutkimuksessa on myös mukana brändin vaikutukset asiakashankintaan ja asiakas-hankinnan tehostaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada vastauksia toimeksiantajalle brändin vaikutuksiin asiakashankinnan tehostamisessa liittyen B2B-hyötyajoneuvomyyntiin. Näitä aihepiirejä tutkitaan tässä opinnäytetyössä niin teoreettisesti kuin tutkimuksenkin kautta. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Work Cars Oy:n Tampereen Teivossa toimiva yritysmyyntiin keskittynyt hyötyajoneuvoliike. Tutkimuksen aihepiireinä tutkittiin suoraan opinnäytetyön tarkoitukseen liittyviä asioita, sekä toimeksiantajan kannalta lisäarvoa tuottavaksi nähtyjä aihepiirejä.
Teoriaosuuden koostamista varten käytiin läpi laaja-alaisesti aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta aina hyvin teoreettisesta ajankohtaisempaan ja ammatillisempaan materiaaliin. Teoriaosuutta varten läpi käydyssä materiaalissa perehdyttiin muun muassa brändiin ja sen ominaisuuksiin sekä asiakashankintaan, inbound- ja outbound-markkinointiin, asiakaskäyttäytymiseen sekä sosiaaliseen myyntiin.
Opinnäytetyön tarkoituksen mukaista tuotosta tavoiteltiin kyselytutkimuksella. Tutkimuksen kohderyhmä koostui toimeksiantajan suunnalta potentiaalisena nähtävistä asiakkaista toimeksiantajan toiminta-alueella. Osana tutkimusosuuden analyysia tutkittiin myös toimeksiantajaa itseään ja esimerkiksi toimeksiantajan brändiä. Opinnäytetyön tuloksena saatiin tuotettua toimeksiantajalle arvokasta tietoa potentiaalisen asiakaskunnan tarpeisiin ja kalustonhankintakäytökseen liittyen. Tutkimuksessa saatiin selvitettyä myös toimeksiantajan kohde-ryhmää liittyen sitä, että mitä esteitä tai mahdollisuuksia kohderyhmä näkee mahdolliselle kaluston toimittajan ja brändin vaihdokselle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada vastauksia toimeksiantajalle brändin vaikutuksiin asiakashankinnan tehostamisessa liittyen B2B-hyötyajoneuvomyyntiin. Näitä aihepiirejä tutkitaan tässä opinnäytetyössä niin teoreettisesti kuin tutkimuksenkin kautta. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Work Cars Oy:n Tampereen Teivossa toimiva yritysmyyntiin keskittynyt hyötyajoneuvoliike. Tutkimuksen aihepiireinä tutkittiin suoraan opinnäytetyön tarkoitukseen liittyviä asioita, sekä toimeksiantajan kannalta lisäarvoa tuottavaksi nähtyjä aihepiirejä.
Teoriaosuuden koostamista varten käytiin läpi laaja-alaisesti aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta aina hyvin teoreettisesta ajankohtaisempaan ja ammatillisempaan materiaaliin. Teoriaosuutta varten läpi käydyssä materiaalissa perehdyttiin muun muassa brändiin ja sen ominaisuuksiin sekä asiakashankintaan, inbound- ja outbound-markkinointiin, asiakaskäyttäytymiseen sekä sosiaaliseen myyntiin.
Opinnäytetyön tarkoituksen mukaista tuotosta tavoiteltiin kyselytutkimuksella. Tutkimuksen kohderyhmä koostui toimeksiantajan suunnalta potentiaalisena nähtävistä asiakkaista toimeksiantajan toiminta-alueella. Osana tutkimusosuuden analyysia tutkittiin myös toimeksiantajaa itseään ja esimerkiksi toimeksiantajan brändiä. Opinnäytetyön tuloksena saatiin tuotettua toimeksiantajalle arvokasta tietoa potentiaalisen asiakaskunnan tarpeisiin ja kalustonhankintakäytökseen liittyen. Tutkimuksessa saatiin selvitettyä myös toimeksiantajan kohde-ryhmää liittyen sitä, että mitä esteitä tai mahdollisuuksia kohderyhmä näkee mahdolliselle kaluston toimittajan ja brändin vaihdokselle.