Kartoitus koirahoitoloiden sisältömarkkinoinnista Facebookissa
Nappar, Mina (2025)
Nappar, Mina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319779
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Suomessa toimivien koirahoitoloiden sisältömarkkinoinnin tilannetta Facebookissa. Opinnäytetyö on toteutettu kirjoittajan omasta aiheesta, eikä sillä ole toimeksiantajaa. Kirjoittaja on kiinnostunut toimimaan konsulttina koirahoitoloille sisältömarkkinoinnissa, ja opinnäytetyön avulla saatiin katsausta koirahoitoloiden sisältömarkkinoinnin tilanteeseen. Tutkimukseen valittiin kolme eri koirahoitolaa, jotka sijaitsevat Suomessa, ja joiden pääasiallinen palvelu on koirahoitolan toiminta. Hoitolat on perustettu aikaisintaan vuonna 2021, ja ne ovat suurin piirtein samankokoisia toiminnaltaan.
Tavoitteena opinnäytetyössä on ollut selvittää millä tasolla nuorten, aikaisintaan vuonna 2021 perustettujen koirahoitoloiden Facebook-markkinointi on, ja miten parhaat käytännöt sisältömarkkinoinnissa näkyvät käytännössä. Tästä aiheesta ei ole tarjolla aikaisempaa dataa, eikä aihetta ole tutkittu, joten tarkoituksena on ollut uuden tiedon julkaiseminen.
Tämä tutkimus on laadullinen, ja tutkimuksessa käytettiin benchmarking-menetelmää. Tutkimuksessa verrattiin kolmen koirahoitolan sisältömarkkinointia Facebookissa parhaisiin käytäntöihin neljässä eri kategoriassa: esittely, postaukset, visuaalinen sisältö ja teksti. Tutkimus toteutettiin kolmen kuukauden tutkimusjaksolla 1.1.-31.3.2025. Opinnäytetyössä esitetään ensin teoriaosuudessa tietoa sisältömarkkinoinnista ja Facebook-markkinoinnista, jonka jälkeen esitetään tutkimusanalyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että parhaiten sisältömarkkinoinnissa onnistutaan visuaalisen sisällön laadussa, koirien hyvinvoinnin korostamisessa sisällöissä ja etusivulla olevan esittelyn kattavuudessa. Teksti on hoitoloilla pääasiassa informatiivista ja helppo-lukuista. Parannettavaa koirahoitoloiden sisältömarkkinoinnissa on yhtenäisen ilmeen toteuttamisessa tekstissä ja visuaalisessa sisällössä, ja julkaisujen säännöllisessä postaamisessa.
Tavoitteena opinnäytetyössä on ollut selvittää millä tasolla nuorten, aikaisintaan vuonna 2021 perustettujen koirahoitoloiden Facebook-markkinointi on, ja miten parhaat käytännöt sisältömarkkinoinnissa näkyvät käytännössä. Tästä aiheesta ei ole tarjolla aikaisempaa dataa, eikä aihetta ole tutkittu, joten tarkoituksena on ollut uuden tiedon julkaiseminen.
Tämä tutkimus on laadullinen, ja tutkimuksessa käytettiin benchmarking-menetelmää. Tutkimuksessa verrattiin kolmen koirahoitolan sisältömarkkinointia Facebookissa parhaisiin käytäntöihin neljässä eri kategoriassa: esittely, postaukset, visuaalinen sisältö ja teksti. Tutkimus toteutettiin kolmen kuukauden tutkimusjaksolla 1.1.-31.3.2025. Opinnäytetyössä esitetään ensin teoriaosuudessa tietoa sisältömarkkinoinnista ja Facebook-markkinoinnista, jonka jälkeen esitetään tutkimusanalyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että parhaiten sisältömarkkinoinnissa onnistutaan visuaalisen sisällön laadussa, koirien hyvinvoinnin korostamisessa sisällöissä ja etusivulla olevan esittelyn kattavuudessa. Teksti on hoitoloilla pääasiassa informatiivista ja helppo-lukuista. Parannettavaa koirahoitoloiden sisältömarkkinoinnissa on yhtenäisen ilmeen toteuttamisessa tekstissä ja visuaalisessa sisällössä, ja julkaisujen säännöllisessä postaamisessa.