Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fine dining -ravintolan yritysfilosofian yhteys asiakaslähtöisyyteen, julkisuuteen ja taloudelliseen menestykseen

Melanen, Tomi (2025)

 
Avaa tiedosto
Melanen_Tomi.pdf (1.262Mt)
Lataukset: 


Melanen, Tomi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa ymmärrys fine dining -ravintoloiden yritysfilosofian yhteydestä asiakaslähtöisyyteen, taloudelliseen menestykseen ja julkisuuteen. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia kahta hypoteesia ja niiden yhteisvaikutusta. Hypoteesi 1: Asiakaslähtöinen yritysfilosofia lisää taloudellista menestystä. Hypoteesi 2: Myönteinen julkisuus lisää taloudellista menestystä. Hypoteesi 3: Myönteinen julkisuus vahvistaa asiakaslähtöisyyden ja taloudellisen menestyksen välistä yhteyttä. Siten asiakaslähtöinen yritysfilosofia parantaa taloudellista menestystä erityisesti silloin, kun julkisuus on myönteistä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui fine dining -ravintoloiden menestykseen johtavien ominai-suuksien ymmärtämisestä sekä yritysfilosofiaan liitettävistä käsitteistä, kuten missiosta, visiosta, arvoista ja periaatteista. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimusmenetelmällä. Aineiston keruu menetelmäksi valittiin teema-haastattelut, jotka toteutettiin kasvokkain tutkittavissa ravintoloissa 27.2. - 21.3.2025. Haastatteluja tehtiin kaksi per ravintola ja ne kohdistuivat ravintolan keittiömestareille ja ravintolapäälliköille tai vastaavalle sali-henkilökunnalle. Tutkimuksen mukaan menestyvät ravintolat yhdistivät korkean laadun, henkilökohtaisen palvelun ja sosiaalisen median käytön luodakseen sekä kanta-asiakkaita että solmiakseen uusia asiakassuhteita. Fine dining -ravintoloiden menestys perustuu moitteettomaan asiakaspalveluun, vahvaan brändiin ja tehokkaaseen suh-detoimintaan. Michelin-opas maininta voi auttaa, mutta todellinen menestys muodostuu jatkuvasta asiakasuskollisuuden ansaitsemisesta sekä henkilöstön sitoutumisesta ja joustavuudesta. Mahdollisia lisätutkimuksia harkittaessa olisi hyödyllistä selvittää kansainvälisen matkailun ja Michelin-oppaassa mainittujen ravintoloiden välistä yhteyttä sekä niiden taloudellisia vaikutuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste