Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman markkinoinnin kehittäminen
Koivusilta, Sara (2025)
Koivusilta, Sara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319790
Tiivistelmä
Tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman markkinointi kohtaa nykypäivänä yhä kovempaa kilpailua, ja sen houkuttelevuuden parantaminen vaatii kohdennettuja ja ajantasaisia toimenpiteitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tutkinto-ohjelman markkinointia sekä löytää keinoja, joilla ohjelman näkyvyyttä ja vetovoimaa voidaan lisätä erityisesti digitaalisia markkinointikanavia hyödyntäen. Työn toimeksiantajana toimi Jamkin tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa keskityttiin digitaalisen markkinoinnin keinoihin, kuten sosiaalisen median hyödyntämiseen ja sisällöntuotantoon. Menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua (focus group) ja kilpailijavertailua (benchmarking), joiden avulla selvitettiin alan parhaita käytäntöjä ja ajankohtaisia markkinointitrendejä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Tuloksena syntyi joukko konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka tukevat markkinointiviestinnän kohdentamista ja tehostamista. Ehdotukset painottavat muun muassa sosiaalisen median aktiivisempaa ja systemaattisempaa käyttöä, kuten visuaalisesti kiinnostavien ja kohderyhmää puhuttelevien sisältöjen tuottamista Instagramiin ja TikTokiin. Kaikkien ehdotusten taustalla oli ajatus markkinoinnin pitkäjänteisestä kehittämisestä sekä viestinnän kohdentamisesta nimenomaan nuorten, digitaalisiin alustoihin tottuneiden hakijoiden tarpeisiin.
Johtopäätöksissä todettiin, että tutkinto-ohjelman markkinoinnissa on merkittävästi kehityspotentiaalia. Ehdotetut toimenpiteet voivat parantaa ohjelman tunnettuutta ja houkuttelevuutta, mutta niiden vaikuttavuus edellyttää jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä. Työn tulokset tarjoavat suuntaa myös muille koulutusohjelmille, jotka haluavat tehostaa digitaalista opiskelijamarkkinointiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa keskityttiin digitaalisen markkinoinnin keinoihin, kuten sosiaalisen median hyödyntämiseen ja sisällöntuotantoon. Menetelminä käytettiin ryhmähaastattelua (focus group) ja kilpailijavertailua (benchmarking), joiden avulla selvitettiin alan parhaita käytäntöjä ja ajankohtaisia markkinointitrendejä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Tuloksena syntyi joukko konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka tukevat markkinointiviestinnän kohdentamista ja tehostamista. Ehdotukset painottavat muun muassa sosiaalisen median aktiivisempaa ja systemaattisempaa käyttöä, kuten visuaalisesti kiinnostavien ja kohderyhmää puhuttelevien sisältöjen tuottamista Instagramiin ja TikTokiin. Kaikkien ehdotusten taustalla oli ajatus markkinoinnin pitkäjänteisestä kehittämisestä sekä viestinnän kohdentamisesta nimenomaan nuorten, digitaalisiin alustoihin tottuneiden hakijoiden tarpeisiin.
Johtopäätöksissä todettiin, että tutkinto-ohjelman markkinoinnissa on merkittävästi kehityspotentiaalia. Ehdotetut toimenpiteet voivat parantaa ohjelman tunnettuutta ja houkuttelevuutta, mutta niiden vaikuttavuus edellyttää jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä. Työn tulokset tarjoavat suuntaa myös muille koulutusohjelmille, jotka haluavat tehostaa digitaalista opiskelijamarkkinointiaan.