Heistä on tullut jäälintuja : sivurooliin valmistautuminen Keski-Pohjanmaan kamarioopperan tuotannossa Isfåglarna
McLoud, Elli (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319867
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee oopperarooliin valmistautumisen prosessia ja sivuroolin merkitystä oopperassa laadullisen ja fenomenologisen tutkimuksen menetelmin.
Tutkimuksessa käsitellään Melinan roolia Olli Kortekankaan oopperassa Isfåglarna, jonka Keski-Pohjanmaan kamarioopperayhdistys toteutti syksyllä 2024. Ohjaajana toimi Mikko Korsulainen ja koreografina Sonja Packalén. Libreton on kirjoittanut Johan Bargum.
Aiheen valitsemisen taustalla oli kiinnostus näyttelemistä kohtaan ja halu kehittää näyttelemisen ja rooliin valmistautumisen taitoja. Sivuroolinäkökulma tuntui tärkeältä, sillä sivuroolit voivat olla todella merkittäviä oopperan tarinankerronnassa, vaikka rooli olisikin pienempi.
Tutkimuksessa reflektoitiin omaa rooliin valmistautumisen prosessia ja verrattiin sitä näyttelijäntyön teorioihin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Konstantin Stanislavskin, Sanford Meisnerin ja Uta Hagenin näyttelijäntyötä koskevaa kirjallisuutta.
Tavoitteena oli kehittää ja syventää ymmärrystä rooliin valmistautumisen prosessista ja löytää erilaisia lähestymistapoja roolityöskentelyyn oopperassa keskittyen erityisesti näyttelijäntyöhön. Näyttelemisen työkaluja mallinnettiin oman prosessin ja kirjallisuuden kautta tulevaisuutta varten.
Tutkimuksessa käsitellään Melinan roolia Olli Kortekankaan oopperassa Isfåglarna, jonka Keski-Pohjanmaan kamarioopperayhdistys toteutti syksyllä 2024. Ohjaajana toimi Mikko Korsulainen ja koreografina Sonja Packalén. Libreton on kirjoittanut Johan Bargum.
Aiheen valitsemisen taustalla oli kiinnostus näyttelemistä kohtaan ja halu kehittää näyttelemisen ja rooliin valmistautumisen taitoja. Sivuroolinäkökulma tuntui tärkeältä, sillä sivuroolit voivat olla todella merkittäviä oopperan tarinankerronnassa, vaikka rooli olisikin pienempi.
Tutkimuksessa reflektoitiin omaa rooliin valmistautumisen prosessia ja verrattiin sitä näyttelijäntyön teorioihin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Konstantin Stanislavskin, Sanford Meisnerin ja Uta Hagenin näyttelijäntyötä koskevaa kirjallisuutta.
Tavoitteena oli kehittää ja syventää ymmärrystä rooliin valmistautumisen prosessista ja löytää erilaisia lähestymistapoja roolityöskentelyyn oopperassa keskittyen erityisesti näyttelijäntyöhön. Näyttelemisen työkaluja mallinnettiin oman prosessin ja kirjallisuuden kautta tulevaisuutta varten.